Tips til jobbintervjuet

Jobbintervjuet er din mulighet til å overbevise arbeidsgiveren om at du er rett person for stillingen – og du kan finne ut om bedriften er det rette stedet for deg. Men hvordan gjør du et godt jobbintervju?

Econamedlem på jobbintervju

Skal du gjøre et godt jobbintervju, må du forberede deg grundig.

Intervjuprosessen består av tre steg: forberedelser, selve intervjuet, og oppfølging og refleksjon etterpå. Alle stegene er like viktige for å gjøre et godt jobbintervju.

Både når du skriver søknad og på intervju bør du ha svar på arbeidsgiverens tre hovedbekymringer:

  • Er du i stand til å utføre jobben?
  • Er du motivert til å gjøre akkurat denne jobben på akkurat denne arbeidsplassen?
  • Vil du passe inn på arbeidsplassen?

Det er ofte disse punktene som ligger bak de spørsmålene du blir stilt i et intervju. Hvor godt du svarer, kommer i stor grad an på hvor godt du har forberedt deg, hvor godt du takler intervjusituasjonen og hvor flink du er til å lære av tidligere intervjuer.

Slik forbereder du deg til jobbintervjuet

Når du skal på jobbintervju, bør du forberede deg både mentalt og fysisk. Planlegg førsteinntrykket, forbered deg på spørsmål om stillingen, og lær alt du kan om bedriften.

Forstå kravene til stillingen

Hvis du ikke gjorde en matchanalyse av stillingen og arbeidsplassen før du søkte jobben, bør du gjøre en nå. Se nøye på hva stillingsannonsen ber om, og skriv ned dine tanker om hvordan du matcher stillingen. Tenk over hvilke erfaringer som gjør deg kvalifisert til hvert punkt.

Det er også lurt å gjøre en kompetanseanalyse av dine harde og myke ferdigheter. Ha klart for deg hvor de harde ferdighetene dine kommer fra, og finn konkrete eksempler på når du har brukt de myke ferdighetene dine. I et intervju er det helt vanlig å bli bedt om å fortelle om en konkret situasjon der du fikk bruk for spesifikke egenskaper. Ferdighetsanalysene gjør deg godt forberedt på slike spørsmål.

Forstå bedriften og bransjen

I matchanalysen ser du også på bedriften og dens plassering i markedet. Denne kunnskapen kan bli helt avgjørende i et intervju. Sørg for at du forstår hva bedriften gjør, hvilke verdier de har og hvem de konkurrerer mot. Da kan du snakke saklig om bedriftens virksomhet, og fremstå som informert og engasjert.

Gjør et nytt søk på bedriften i dagene før intervjuet, og følg med på relevante bransjenyheter. Da kjenner du til eventuelle nye hendelser, endringer eller skandaler i bransjen, og er forberedt hvis det kommer opp i intervjuet.

Sjekk også på LinkedIn om du kjenner noen som jobber i bedriften. De kan fortelle deg om arbeidsmiljøet og bedriftens målsetninger, utfordringer og bekymringer.

Visualiser intervjusituasjonen

Hver gang vi gjentar en aktivitet, forsterkes koblingene mellom de nervecellene som er involvert i handlingen. Men nyere forskning tyder på at det å se for seg handlingen i detalj, forsterker koblingene på samme måte.

Se derfor for deg møtet med intervjueren. Du er rolig og trygg, hilser med et stødig håndtrykk og føler deg oppvakt og klar. Du svarer godt på spørsmål og takler eventuelle uhell med fatning.

Forbered en heispitch

Mange intervjuer åpner med at du blir bedt om å fortelle litt om deg selv. Det er lurt å forberede og øve på en 30-sekunders «heispitch» som nevner de viktigste punktene:

  • navnet ditt
  • hva du har gjort før (den siste jobben din eller studiet ditt)
  • styrker, kompetanser og egenskaper som er relevante for jobben du søker
  • litt om ambisjonene eller fremtidsplanene dine
  • hvorfor du vil slutte i din nåværende jobb/hvorfor du er ledig nå

Eksempel

Jeg heter Abed Nymoen og jobber som helseøkonom i Bedriften AS. Jeg har lang erfaring med metodevurdering og resultatanalyse både fra stillingen som helseøkonom og fra min forrige jobb som assisterende controller. Jeg er en resultatorientert person som får et kick av å finne stadig nye innfallsvinkler for å bedre resultatene, og jeg er veldig engasjert i spørsmålet om hvordan et stadig mer presset helseapparat skal kunne oppnå økt vekst. Jeg vil være med å påvirke den utviklingen. Jeg var ansatt i en prosjektstilling som nå er over, og er klar for en ny stilling.

Øv på intervjuspørsmål – tips og triks

Før intervjuet bør du øve på å svare på spørsmål som kan dukke opp. Har du tenkt gjennom forskjellige svaralternativer på en del ulike spørsmål, vil du lettere kunne bla deg frem til et godt svar uansett hva du blir spurt om. Du vil også svare med bedre flyt og virke mer selvsikker.

Forbered deg fysisk

Førsteinntrykket skaper du bare en gang, og det er avgjørende. Hvis du gjør et godt førsteinntrykk, er intervjuerne allerede på din side. De vil se etter flere tegn på at du er en god kandidat, og de vil høre på svarene dine med velvilje. Hvis du derimot gir et dårlig førsteinntrykk, skjer det stikk motsatte. Intervjuerne tenker at du er en uskikket kandidat, og vil lete etter tegn som bekrefter den hypotesen.

Her er noen grep du kan ta for å danne et godt førsteinntrykk.

Øv deg på å smile

Få ting er så avvæpnende som et naturlig smil, men dessverre tyr mange til et litt stivt og dvaskt smil når de er nervøse. Øv deg derfor på å smile foran speilet.

Øv deg på håndtrykket

Et fast håndtrykk får deg til å fremstå som ærlig, selvsikker, trygg, pålitelig, omgjengelig, vennlig og varm.

Planlegg hvordan du skal kle deg

Det er kleskoden på arbeidsplassen som avgjør hva du bør ha på deg. Hvis du ikke har mulighet til å finne ut hvordan folk går kledd på arbeidsplassen, kan du tilpasse deg miljøet når du kommer frem. Velg for eksempel en skjorte som er fin nok både med og uten jakke, eller en bluse du kan gjøre mer eller mindre formell med et smykke eller skjerf.

Slik oppfører du deg på jobbintervjuet

Tenker du at jobbintervjuet starter når du hilser på intervjueren og avsluttes når du går ut av rommet? Da kan du fort gå i noen feller. Tenk heller at intervjuet starter når du får invitasjonen, og avsluttes når du enten har fått jobben eller har fått avslag.

  • Vær presis, og møt helst litt før tiden. Hvis du av en eller annen grunn blir forsinket, ring og si fra.
  • Vær høflig og grei mot alle du møter både i og utenfor bygget. Du vet aldri hvem intervjuer viser seg å være.
  • Behandle resepsjonister, assistenter og sikkerhetsvakter med respekt og profesjonalitet. De kan bli spurt om sitt inntrykk av deg.
  • Selv om intervjuet gikk dårlig, hold på smilet til du er et stykke unna.
  • Ikke ring noen eller snakk med noen om hvordan intervjuet gikk før du er et stykke unna.
  • Vær litt ekstra forsiktig med hvordan du ordlegger deg på sosiale medier og kommentarfelt i hele søknadsprosessen. Du vet aldri om arbeidsgiver leser det du skriver.

Pust med magen

Når vi blir stressa, har vi en tendens til å trekke pusten raskt og grunt. Det setter i gang en negativ spiral: Hjernen tror vi er i fare og blir enda mer stressa, noe som gjør pusten enda raskere og grunnere. Når vi puster på denne måten, blir stemmen vår anstrengt, og vi virker usikre og kanskje til og med aggressive.

Ta derfor kontroll over pusten så tidlig som mulig, helst før du går inn til intervjuet. Ta noen dype åndedrag gjennom nesa og helt ned i magen. Det vil senke pulsen og skuldrene, gjøre stemmen mer naturlig og få deg til å virke mindre nervøs.

Vær obs på kroppsspråket ditt

Ordene dine er bare en liten del av det du kommuniserer. Kroppspråket ditt, stemmen din og måten du sier ting på vil være helt avgjørende for hva intervjueren hører. Bruk holdningen, kroppsspråket og sittestillingen din til å vise at du er motivert og på hugget.

  • Smil og hold øyekontakt.
  • Sitt fremoverlent, da virker du ivrig og engasjert.
  • Len deg inn i samtalen og vær til stede med hele kroppen.
  • Ikke fold armene over brystet – da virker det som om du føler at du må beskytte deg.
  • Ikke len deg på albuene eller legg beina i sofaen, uansett hvor hyggelig du har det.
  • Hvis du behersker teknikken speiling – å herme etter intervjuers kroppsspråk og gester på en diskret måte for å bygge rapport – kan du bruke den med måte. Men husk at intervjuere også vil kjenne til denne teknikken.
  • Mange av oss har en nervøs vane – vi rister med en fot, biter negler, plukker på fingrene eller liknende. Prøv å holde denne vanen under kontroll.
  • Bruk håndbevegelser til å understreke poenger og illustrere det du sier.

Det meste av dette vil falle naturlig for deg, så lenge du puster med magen og er deg selv.

Still spørsmål til arbeidsgiver

Mange intervjuere vil åpne for at du kan stille spørsmål. Da har du en mulighet til å vise at du stiller noen krav til arbeidsplassen, og at du har tenkt gjennom flere aspekter ved jobben. Her er noen generelle tips når du skal stille spørsmål i et jobbintervju.

  • Bare spør om hvis det er noe du lurer på. Hvis ikke vil det fort høres ut som at du stiller spørsmål bare for å gjøre det.
  • Forbered spørsmålene på forhånd. Men ikke spør om noe du allerede har fått svar på i løpet av intervjuet – da kan du heller be intervjueren utydpe.
  • Ikke still spørsmål du selv kan finne svar på med et enkelt nettsøk.
  • Ikke spør om lønn. La heller arbeidsgiver ta opp det temaet på det riktige tidspunktet i prosessen. Det kan også være dumt å virke for opptatt av andre frynsegoder før et eventuelt jobbtilbud er på bordet.

Dette kan du spørre om på jobbintervju

  • Hvordan har det seg at denne stillingen er ledig nå?
  • Hvordan vil prestasjonene mine måles (hvis jeg får jobben), og hvordan vil jeg få tilbakemeldinger gjennom året?
  • Hvem vil være min nærmeste kontakt i bedriften?
  • Hva kan du fortelle meg om bedriftskulturen?
  • Hva liker du best med å jobbe her?
  • Hvilke utfordringer bør jeg forvente i denne stillingen?
  • Hva er neste steg i prosessen før dere ansetter noen?

Etter jobbintervjuet – oppfølging, refleksjon og neste skritt

Når du har takket for deg, er det fremdeles to ting du bør gjøre, både for å bedre sjansene dine, og for å stille enda bedre forberedt til neste intervju.

Ta kontakt med intervjueren

Etter intervjuet kan du sende en personlig takk til den som intervjuet deg, i form av e-post eller takkekort. Hold det kort og profesjonelt: Takk for at du fikk komme på intervju, og fortell nok en gang hvor interessert du er i stillingen.

Hvis ingen nevnte når du kunne forvente å få beskjed om du har gått videre i prosessen, kan du sende en e-post etter omtrent en uke og spørre hvordan de ligger an. Send bare én e-post. Etter det må du smøre deg med tålmodighet – du vil ikke ende opp med å virke masete.

Reflekter over hva som gikk bra og dårlig

Så fort som mulig etter intervjuet bør du sette opp en T-konto og skrive ned hva som gikk bra, og hva som gikk dårlig. Det hjelper deg til å stille enda bedre forberedt på neste intervju. Noter gjerne ned hva slags spørsmål du fikk og om svarene dine fungerte godt eller dårlig. Noen spørsmål du kan stille deg selv:

  • Er det noe jeg ville gjort annerledes i klesstilen, holdningen eller kroppsspråket?
  • Hvilke spørsmål burde jeg svart annerledes på?
  • Hva svarte jeg best på?
  • Hvordan fungerte heispitchen min? Er det noe jeg bør fjerne/legge til?
  • Fikk jeg noen spørsmål jeg ikke var forberedt på? Hvordan svarte jeg på dem?
  • Hadde jeg gjort nok research på forhånd?
  • Hadde jeg forstått stillingsbeskrivelsen godt nok?

Annengangsintervju og tredjegangsintervju

Det er sannsynlig at du må gjennom to–tre intervjurunder før bedriften bestemmer seg for at du er rett kandidat. Her er noen generelle tips til hva du bør gjøre i påfølgende intervjuer.

  • Still like godt forberedt til hver intervjurunde.
  • Hvis du har blitt kalt inn til et nytt intervju, mener arbeidsgiver allerede at du er kompetent og interessant. Men det betyr ikke at du er ferdig med å selge deg selv! Vær like fremoverlent og engasjert i de neste rundene.
  • Gå gjennom refleksjonsnotatene dine fra runde en. Var det noe du følte ikke gikk så bra som det burde? Forbered gode svar på liknende spørsmål, så du kan rette opp inntrykket.
  • Hvis du er usikker på om stillingen egentlig er noe for deg, bør du benytte sjansen i intervjurunde to til å få svar på det du lurer på.
  • Det er ikke uvanlig å bli bedt om å ta med referanser og kopier av vitnemål til intervjurunde to. Organiser dem på en ryddig og oversiktlig måte, si fra til referansene dine, og dobbeltsjekk at du har med deg alle viktige dokumenter.

Lykke til!