Slik finner du drømmejobben

Sjekk våre beste tips til hvordan du finner akkurat den jobben du ønsker deg.

Smilende kollegaer på et kontor

Foto:

Finn ledige stillinger

Her er en oversikt over de vanligste kanalene for stillingsutlysninger:

  • stillingsutlysningssider, særlig nav.no (alle offentlige og mange private stillinger) og finn.no (størst på private og internasjonale stillingsutlysninger).
  • LinkedIn
  • bedriftenes nettsteder
  • bedriftenes Facebooksider
  • aviser, særlig for lederstillinger og enkelte offentlige stillinger
  • bemanningsbyråer
  • headhuntere, særlig for topplederstillinger eller spesifikke, smale stillinger

Matchanalyse

Når du har funnet en eller flere jobber du vil søke på, er neste steg å gjøre en grundig matchanalyse av hver enkelt stilling og arbeidsplass. Matchanalysen er delt opp i to deler: en stillingsanalyse og en bedriftsanalyse.

Sørg for å skille deg ut i søknadsbunken! Gjør en grundig analyse av stillingsannonsen og bedriften du vil jobbe i.

Spiss CV-en og jobbsøknaden

Både CV-en og søknaden skal være spesialskrevet for stillingen du søker på. De skal vise arbeidsgiveren at du er rett person for akkurat denne jobben. Søknaden og CV-en skal ikke overlappe, men utfylle hverandre. Der CV-en forteller om fortiden din, skal søknaden forklare hvorfor du er en god kandidat for fremtiden.

Skill deg ut fra mengden med våre utfyllende guider:
Slik skriver du en god jobbsøknad
Slik skriver du en god CV

Nettverk og ikke-utlyste stillinger

Det er vanskelig å si noe om hvor mange stillinger som aldri lyses ut – men det er mange! Som oftest er det en naturlig grunn. Nye stillinger opprettes rundt eksisterende ansatte, bedrifter rekrutterer internt, eller stillinger bytter tittel.

Det som er interessant for deg, er de tilfellene der den perfekte kandidaten snek seg inn akkurat da bedriften skjønte at de hadde et behov. Det kan bli deg neste gang!

Åpen søknad

Hvis du er på jakt etter en stilling du vet bedriften har behov for, eller som allerede finnes i de fleste bedrifter, er det lurt å sende en åpen søknad. Det kan for eksempel være en jobb innen HR, regnskap eller markedsføring. Ikke bruk tid på å sende åpne søknader til offentlig sektor – alle offentlige stillinger skal utlyses.

Slik skriver du en åpen søknad

Direkte rekruttering

Hvis du blir lagt merke til av en bedrifts ledere, HR-avdeling eller rekrutterer, kan det hende de henvender seg til deg direkte. Du øker sjansene for at det skjer ved å styrke LinkedIn-profilen din, og ved å delta på konferanser, nettverkssamlinger og messer som er relevante for din bransje.

Eget nettverk

Du bør også benytte nettverket ditt. Snakk med venner og bekjente som allerede jobber i den typen stilling du vil inn i. Send ut noen følere i LinkedIn-nettverket ditt. Ta kontakt med bekjente du har møtt gjennom nettverksmøter eller utdanning. Det kan bringe deg nærmere en stilling på flere måter:

  • Du kan få vite at en bedrift har et behov, og kan sende en åpen søknad.
  • Du kan bli invitert til å søke på en stilling som bare er utlyst internt.
  • Du kan få vite om en stilling som snart skal lyses ut.
  • Du kan bli invitert til å sende CV og åpen søknad.
  • Du kan bli gjort oppmerksom på en stilling du ellers ikke ville oppdaget.
  • Noen kan legge inn et godt ord for deg i en bedrift der du alt har søkt på en stilling.
  • Du kan få informasjon om en stilling utover det som står i annonsen.

Alle disse mulighetene vil gi deg en fordel i prosessen og kan ta deg et steg nærmere drømmejobben. Hvis det ikke leder til noe akkurat nå, kan det likevel åpne dører for deg i fremtiden.