Magma Utgave 3 2022 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Linn Carin Dirdal FOTO: Zarina Saidova / byHands

Hvordan bruke LinkedIn?

Vær aktiv og målrettet, vis hvem du er, og for all del – utnytt muligheten LinkedIn gir til å spasere forbi jobbsøkerkøen og rett inn på sjefens kontor.

Det er rådene fra Fredrik Fornes, som har fulgt sine egne tips med stor suksess. Etter å ha brukt 12–13 år på å lande drømmestillingen som sportsjournalist i Stavanger Aftenblad, fant han ut at han ikke likte jobben. I den lille identitetskrisen som fulgte, børstet han støv av den gamle LinkedIn-profilen sin.

DANSEGULV LinkedIn er som et stort minglerom hvor alle lederne i selskapene du har lyst til å jobbe for, står inntil veggen. To–tre velger å gå ut på dansegulvet, disse blir lagt merke til med én gang, sier Fornes.

– Der fant jeg en melding fra Apriil reklamebyrå, de var på jakt etter en tekstforfatter. Den var sendt for tre måneder siden, fristen var gått ut. Men jeg svarte. Stillingen var fortsatt åpen, og jeg fikk jobben. Det ble min inngang til markedsføringsverdenen.

Ett år senere, i 2020, begynte han som innholdsprodusent i softwareselskapet Proplan i Stavanger – et stort selskap, men som få hadde hørt om. Igjen grep Fornes til LinkedIn – kanskje kunne den profesjonelle plattformen være en bra kanal for å nå de rette folkene?

– Jeg begynte å lese om LinkedIn, finne ut hvordan algoritmene funket. Jeg ga meg selv ett år før jeg tok stilling til om det var verdt tiden min eller ikke. Etter seks måneder fikk jeg jobbtilbud, og jeg ble forfremmet der jeg jobbet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville bli med i podkaster og intervjuer, og etter hvert også forespørsler om å holde foredrag om bruken av LinkedIn.

Fra null til én million visninger

LinkedIn ble på mange måter den nye jobben til Fornes. På tolv måneder gikk han fra null til én million visninger på plattformen. Han har holdt foredrag om LinkedIn for store aktører som Schibsted, SpareBank 1, Amnesty Norge og Deloitte, og i 2021 vant han prisen som Årets talent under Social Media Days.

– Skriv som du ville skrevet til en kompis eller venninne, er rådet til Fredrik. Kutt ut det formelle og trauste som det er mye av på LinkedIn.

Selv om den internasjonale plattformen har knyttet profesjonelle sammen i snart 20 år, er LinkedIn fortsatt i startgropen i Norge, ifølge Fornes.

– Den har skutt fart under pandemien og er i kjempevekst. Konkurransen begynner å bli større, men fortsatt kan du legge igjen en kommentar eller poste et innlegg og få en jobb. Hadde jeg vært student nå og visst om den muligheten … det er en gullgruve!

Ekspert Fredrik Fornes gir Magmas lesere LinkedIn-tips

GJØR DEG SYNLIG Fredrik Fornes gir tips om LinkedIn gjennom egne erfaringer.

Foto: Claus Skålevik

I dag jobber Fornes som leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. Selskapet hjelper bedrifter til lønnsom vekst, og markedsføringen deres er utelukkende organisk innhold på LinkedIn. Per i dag har LinkedIn 820 millioner brukere globalt, men kun en brøkdel av disse er aktive. Det gjør det enkelt å bli synlig ganske fort, mener Fornes.

– Kun tre millioner publiserer noe ukentlig der inne, det er under én prosent. Det vil si at 99 prosent bare leser og konsumerer, mens én prosent deler på trafikken. LinkedIn er som et stort minglerom hvor alle lederne i selskapene du har lyst til å jobbe for, står inntil veggen. To–tre velger å gå ut på dansegulvet, disse blir lagt merke til med én gang.

Cut the corporate bullshit

Det er enkelt å innta dansegulvet for en som kan danse: Fornes er utdannet journalist ved Universitetet i Stavanger og har mange års arbeidserfaring innen språk og kommunikasjon. Det han skriver og poster på LinkedIn, er både innholdsrikt og med humoristisk snert. For studenter som ikke jobber med kommunikasjon til daglig, og som kanskje ikke vet hvilken erfaring de har å bidra med på en plattform for profesjonelle – hvilke moves skal de brife med på parketten?

– Skriv som du ville skrevet til en kompis eller venninne. Jeg så et intervju med Christine Calvert (grunnlegger av Tekstdoktor, red. anm.) hvor hun sa: «Cut the corporate bullshit.» Jeg tenkte, shit, er det lov å si sånn? Jeg begynte å skrive litt uformelt på LinkedIn, være mer direkte i tonen, bruke folkelig språk. Det traff i mye større grad enn det formelle og trauste som det er mye av der inne.

Du trenger heller ikke være ekspert på alt, råder Fornes.

– Er det noe du har lyst til å sette deg inn i, del dine tanker mens du lærer. Del dine verdier og meninger, del tips og triks til andre studenter om hvordan du blir mer produktiv, hvordan du takler eksamensnerver – eller hvordan du ikke takler dem. Å vise sårbarhet er en fin ting. Når du åpner deg for oss, så åpner vi oss for deg, da knytter vi bånd til deg, sier Fornes.

Gå systematisk til verks

For at potensielle arbeidsgivere enkelt skal kunne danne seg et bilde av hvem du er, anbefaler Fornes å definere tre–fire temaer som du ønsker å engasjere deg i. Planlegg hva du vil si om de ulike temaene, og sørg for at det er innhold som andre kan ha lyst til å lese.

– Faste temaer gjør at folk vet hva de får fra deg, og det blir tydeligere hvem du er. I markedsføringssammenheng kaller vi det top of mind. Der handler det om salg, men det gjelder like mye for rekruttering. Når det oppstår behov for en ansatt med en viss ferdighet og kompetanse, så kan du være den som ligger top of mind.

Vet du hvilke selskaper du vil jobbe for, gå systematisk til verks. Definer ti firmaer, følg sidene deres på LinkedIn, bli kjent med arbeidskulturen, og engasjer deg i innholdet til ansatte som er aktive på plattformen. Når jobbsøknaden din kommer, har de allerede et forhold til deg.

– LinkedIn er også en fantastisk mulighet til å få det til å plinge i telefonen til CEO-en du vil jobbe for, på en naturlig måte. Når du kommenterer på posten deres, så får de et varsel på telefonen sin. Plutselig vet de om deg. Det er en unik mulighet til å spasere forbi hele jobbsøkerkøen og rett inn på kontoret.

Alle sjekker LinkedIn

Kristin Ølberg er fagansvarlig for karriere i Econa. I løpet av sine fem år i organisasjonen har hun bygget opp Econas karrieretilbud, som nylig ble styrket med to faste karriererådgivere. Betalende medlemmer får tilbud om hjelp og veiledning gjennom hele karrieren, men ett råd deler Ølberg gladelig gratis:

– Kom deg på LinkedIn! Hvis du ikke er der, så lurer folk på om du ikke følger med. Og hvis du ikke har en god profil, så lurer folk på om du er lat og uinteressert. Rekrutterere vil alltid sjekke LinkedIn-profilen din, der forventer de å få vite noe mer utfyllende om deg.

Inntrykket starter i toppen, med profil- og bannerbilde. Ølberg anbefaler å velge et fint profilbilde som viser hvordan du ser ut, og et bannerbilde som sier noe mer om deg.

– Flere velger bannerbilder som viser skolen deres, arbeidsgiver eller noe de står for. Hvis du er opptatt av bærekraft, så velger du kanskje noe grønt. Klikk på andres profiler, få inspirasjon, og finn noen du liker som du tenker kan passe deg og din profil. Steal with pride, prøv noe som kommuniserer godt.

Jo mer informasjon, jo bedre

Mens en jobbsøknad er spisset mot en spesifikk arbeidsgiver, er LinkedIn stedet for å male ut all erfaring – fra sommerjobber til kurs og verv. Jo mer utfyllende profil, jo større er sjansen for at potensielle arbeidsgivere lykkes i å søke deg opp, ifølge Ølberg.

– Har du vært leder for en studentorganisasjon, da har du ledererfaring å føre opp. I Om-delen, fortell hva som motiverer deg, vis folk hvor du er akkurat nå. Utdannelse lærer deg fag, men også evnen til å tilegne deg kunnskap, det er en egenskap du kan overføre til jobb. Spiller du i orkester, få frem at du er opptatt av samspill mellom mennesker både på jobb og privat. Driver du med fluebinding? Det viser evne til å gå i dybden. Men ikke legg ut bilde av middagen din eller familien, da blir du fort slettet. Vær privat uten å være personlig.

Å vise til kurs og sertifiseringer som bekrefter kompetanse, faller i god jord hos rekrutterere, forteller Ølberg.

– Vi vet at det er behov for folk som er gode på Excel. LinkedIn har egne Excel-kurs, og rekrutterere vet at de er krevende. Jeg anbefaler å ta disse kursene, det er en måte å vise kompetanse på.

Når LinkedIn-profilen er polert og kursene tatt – hvor finner man jobbene? Ølberg får ofte spørsmålet.

– Er du på LinkedIn, så hjelper algoritmene deg. Har du sett på jobber som du er interessert i, henter de opp tilsvarende. Vær aktiv der inne, det er den beste måten å finne jobb på.

Oppdag mer spennende lesestoff fra Magma 3/2022 her

)