Gode tekster som omtaler medlemsmøtene

Gode arrangementstekster gir flere påmeldte på medlemsmøter. Sørg for å vekke oppmerksomhet, fokuser på verdien for medlemmet (what’s in it for me), og på hva de sitter igjen med ved å gå på møtet. Her følger noen konkrete kjøreregler.

Tekst: Live Olsen Hølmo

Alle medlemsmøter blir publisert på arrangementskalenderen på Econas hjemmesider og også markedsført i minst to lokale nyhetsbrev (hvis teksten er sendt inn senest 30 dager før arrangementet). Det er avgjørende med gode tekster for å få opp påmeldingene.

Tittelen og ingressen på arrangementet er svært viktige for å fange interesse og få flest mulig deltakere. Det er disse to som blir med i nyhetsbrevene som markedsfører arrangementet.

Tittelen skal si noe om tema for arrangementet og hva deltakerne skal lære. Denne burde være selgende i den form at den formidler hva deltakerne får ut av arrangementet. Det bør være maks 35 tegn, for at tittelen ikke skal gå over flere linjer i nyhetsbrevet.

Ingressen burde være kort (mellom 200 og 250 tegn inkludert mellomrom) og selgende. Denne skal fortelle hva deltakeren får lære eller oppleve på arrangementet, hvem som skal holde det (alltid pluss med et kjent navn), styre forventning rundt formen på arrangementet (er det et frokostseminar, et sosialt event osv), samt oppfordre til deltakelse.

I møteteksten kan du gi mer informasjon om tema, opplegg, agenda og foredragsholder. Her burde du utdype hvorfor medlemmet skal komme slik at teksten ikke bare er informerende, men også selgende.

Enkle tips til en bedre møtetekst (må ikke ha med alle)

  • Hva som skal skje (Detaljert om hvem, hva og hvorfor skal du komme på nettopp dette arrangementet. Hva får du igjen for å delta?)
  • Kursholder: hvem er det, hvorfor er dette en bra foredragsholder, gjerne et sitat fra vedkommende om hvorfor man bør komme og høre på.
    Man må alltid ha bilde av kursholder. Når man booker vedkommende, spør alltid om et bilde de kan sende med, og et sitat på hvorfor man vil få noe ut av arrangementet.
  • Program om man har det – punktvis
  • Er det vanskelig å fylle ut teksten? Et tips kan være å google aktiviteten. Legg ved en funfact eller et salgsargument ut fra dette. «Visste du at:»

Skrivetips til tekstene

  1. Hvem henvender du deg til ?
    Tenk målgruppe. Er det 25-åringer? 30-40 eller 50+? Ledere eller medarbeidere? Privat eller offentlig sektor ?

    Noen arrangementer vil fenge alle. Allikevel er det lurt å se for seg en person i målgruppen. Sett et ansikt på vedkommende og test deg selv: Hva vil du si hvis du møter vedkommende i en heis, du har 30 sek til å overbevise at dette er et arrangement han/hun må komme på. Hvilke ord ville du brukt, hva er det første du ville trukket frem.

 

  1. Sett deg inn i deltakers behov og ønsker.
    Hvorfor er dette interessant ? Hva skal deltaker sitte igjen med? Tenk deg selv; hva ville fenget deg?

 

  1. HVEM HVA HVORFOR NÅR HVOR

Sjekk: har du svart på disse punktene? Eks. hvem skal holde foredrag? Hva er bakgrunnen til vedkommende, hvorfor har dere valgt akkurat denne foredragsholderen? I tillegg til tema er ofte foredragsholderen trekkplasteret.

  1. SNAKK

Skriv så folk forstår. Som vanlige skriveregler, gjelder disse i høyeste grad her også. Ikke vikle deg inn i terminologi eller kronglete setninger. Skriv tydelig, gjerne litt muntlig, gå rett på sak. Har du behov for lengre forklaringer eller bakgrunn, så legg det heller som en link.

Ett eksempel på god inngang (fra arrangement i Bergen):

KUNNSKAPSFROKOST: Det knøttlille trikset som løser HR sitt største problem

I dette foredraget presenterer høyskolelektor Mads Arnestad rykende fersk forskning som viser hvordan dette problemet endelig kan løses på en overraskende enkel måte, som alle som vil kan ta i bruk med en gang. Bli med på Kunnskapsfrokost!

Eksempel på hvordan en tittel og ingress kan gjøres bedre:

Opprinnelig tittel og ingress: 

Escape Room og ølsmaking

Econa inviterer medlemmer til arrangement med Escape Room og påfølgende ølsmaking og middag på Brygg.

Forbedret tittel og ingress:

Escape Room og ølsmaking på Brygg

Synes du det er gøy å løse gåter sammen med andre? Bli med på en sosial kveld og bli kjent med andre Econa-medlemmer i Oslo. VI møtes på Escape Room for lagaktivitet, og går deretter til Brygg for ølsmaking og middag. Meld deg på i dag for å sikre deg plass!