Får flere henvendelser etter smarte LinkedIn-grep

Daglig leder Annika Dybwad har i årevis brukt LinkedIn for å promotere seg selv og selskapet Flexability Consulting. Etter nøye vurderte endringer og profesjonell optimalisering av profilen strømmer henvendelsene på for fullt.

Econa-medlem Annika Dybwad

Annika Dybwad

Foto: Econa

– I motsetning til tidligere er det nå mange som tar kontakt med meg fordi de har lagt merke til meg på LinkedIn, sier Annika Dybwad entusiastisk.

Annika har vært leder i 25 år og har de siste 20 årene sittet i flere styrer. Siden 2006 har hun jobbet som konsulent, og i dag driver hun firmaet Flexability Consulting. Hun jobber både i Norge og globalt, men hadde inntil nylig ikke oppdaget det store mulighetsrommet som lå i LinkedIn. Så snudde det.

– Jeg gjorde en skikkelig oppgradering av profilen min. Blant annet lærte jeg meg mye om bilde- og språkbruk, og ikke minst hvor mye profilen min faktisk bør fortelle om meg, sier hun.

Slik setter du opp en effektiv LinkedIn-profil

Annika oppdaget også fordelen ved å være mer aktiv på LinkedIn, blant annet ved å dele innlegg hun selv mener er interessante.

– Jeg merker en enorm forskjell fra ikke å være aktiv, til faktisk å være aktiv. På et innlegg kan jeg nå fort få 1500–2000 reaksjoner. Det er langt, langt mer enn tidligere, sier hun.

Econa tilbyr helt uvurderlig støtte. Rådene man får er veldig konkrete.

Tok LinkedIn-kurs

Det var under et LinkedIn-kurs i regi av Econa at Annika fikk innspill om hvordan hun kunne gjøre seg mer attraktiv på plattformen. Sammen med sin yngre mentor, som utfordret henne til å få seg en designer, fikk hun også lagd nytt design og ny logo.

– Econa tilbyr helt uvurderlig støtte på dette feltet. Rådene man får er veldig konkrete, sier hun, og fortsetter:

– De gikk gjennom teksten min og kom med tips til hva jeg burde endre på, blant annet med tanke på hvilke søkeord som treffer. Den gangen det var mulig å ha fysiske frokostseminarer, kunne man også få tatt nytt bilde, sier hun.fikk man der og da også hjelp med å ta nytt bilde.

Annika oppfordrer andre Econa-medlemmer til å benytte seg av rådgivningen, enten ved å delta på et seminar eller via individuell rådgivning. Det gjelder samme om du er student eller har jobbet i mange år.

– Her er det veldig god hjelp å få, og det er til og med gratis, sier Annika.

Få hjelp til å sette opp LinkedIn-profilen din

Profilen bør være utfyllende

Portrett av Kristin Ølberg i Econa

Kristin Ølberg

Foto: Econa

ifølge karriererådgiver Kristin Ølberg i Econa er det stort sett de samme utfordringene som går igjen:

– En jobbsøknad skal være veldig spisset, mens LinkedIn skal være en brutto CV. Det skillet er det nok mange som misforstår, sier hun.

Hennes råd er å skrive svært utfyllende, slik at man får frem «hele historien».

– For å få til det, bør du gå bredt ut. Der mange bare skriver inn stillingstittel, bør du legge til informasjon om hva slags oppgaver jobben innebar. Og få gjerne med litt informasjon om selskapet, tipser hun.

Førsteinntrykket er viktig

Ølberg understreker videre at det er utrolig viktig å vise seg fra sin beste side fra start.

– Det er veldig begrenset med plass i den ruten som dukker opp før noen faktisk klikker seg inn på profilen din. Her bør du med andre ord sørge for å gjøre et godt førsteinntrykk, noe som innebærer et profesjonelt bilde og de aller mest relevante stikkordene, sier hun, og fortsetter:

– Og ikke bruk opp plassen på å skrive at du søker nye muligheter. Legg heller inn informasjon om hvem du er og hva du kan.

Les mer om Econas karrieretilbud

5 tips til hvordan du lager en profesjonell LinkedIn-profil

  1. Husk at LinkedIn er din brutto-CV. Skriv utfyllende og ha som mål å fortelle historien om deg selv.
  2. Ikke skriv kun stillingstittel når du viser til tidligere eller nåværende jobb. Forklar også litt om rollen din. Skriv gjerne også noe om selskapet.
  3. Bruk profesjonelle bilder, ikke feriebilder eller liknende. Velg en annen bakgrunn enn standardbakgrunnen. Bildet skal representere deg og det du gjør.
  4. På jobbjakt? Ikke bruk opp plassen ved å skrive «søker nye muligheter» eller liknende – det er det ingen headhuntere som søker på. Huk heller av for at du er åpen for å bli kontaktet av rekrutterere. Da kan de finne deg via verktøyet LinkedIn Recruit.
  5. Forsterk profilen og utnytt algoritmene ved å legge ut artikler du synes er interessante.

Les mer i vår utfyllende artikkel om hvordan du setter opp en effektiv LinkedIn-profil!