Om Magma

Magma er Norges største fagtidsskrift for økonomi og ledelse. Fagtidsskriftet er inne i sin 25. årgang, men er en del av Econas tidsskrifttradisjon som strekker seg helt tilbake til 1939.

Tidsskriftet Magma er et fagfellevurdert vitenskapelig tidsskrift på nivå 1. Magma er i tillegg Econas medlemstidsskrift, og distribueres til alle organisasjonens medlemmer. Tidsskriftet produseres av Econa Informasjonsservice med redaksjonell støtte fra Cappelen Damm Akademisk. Opplag i 2023 var i gjennomsnitt 23 000.

Magmas formål er å bidra til kunnskapsutvikling, refleksjon og debatt innenfor feltet økonomi og ledelse. Et sentralt mål er å styrke kommunikasjonen mellom forskere og utøvere på de ulike fagområdene.

Dette vil vi oppnå gjennom å:

  • formidle kunnskap fra forskning gjennom vitenskapelige artikler
  • presentere ulike faglige synsvinkler gjennom kortere kommentarartikler
  • belyse praktiske problemstillinger gjennom cases og intervjuer
  • publisere bidrag fra både forskere og aktører i næringsliv og offentlig sektor

Tidsskriftet har normalt 124 sider. Tidsskriftet har faste seksjoner: en magasindel, og en forsker- og vitendel. Magma er medlem av Fagpressen og blir opplagskontrollert to ganger per år.

På denne siden finner du:

Ansvar

Parallellpublisering

Rettigheter

Om innhold

Invitasjon til å bidra med  fag- og forskningsartikler

Temaplan

Medieplan

Bruk av artikler

Elektroniske tidsskriftartikler

Redaksjonsråd

Ansvar

Ansvarlig redaktør for nettsidene til Magma på nye.econa.no er Jeanette Elisabeth Henriksen Hammer. Magma redigeres etter redaktørplakaten.

Parallellpublisering

Magma parallellpubliseres, dvs. at alt innhold i papirutgaven legges ut på Internett. I tillegg publiseres det korte nyhetssaker på nettsidene i forbindelse med kommende utgivelser. Det daglige redaktøransvaret for nettstedet er delegert til Econas administrasjon. 

Rettigheter

Magma utgis av Econas Informasjonsservice AS, som har opphavsrett (copyright ©) til artikler publisert på www.old.magma.no og nye.econa.no, så fremt ikke annet er opplyst i den enkelte artikkel. Artikler kan ikke gjengis i sin helhet uten avtale med Magma. Om det fra andre nettsider opprettes permanente lenker til Magmas nettsider, ser vi gjerne at vi informeres om dette.

Om innhold

Artikler på Magma.no gjengis i fulltekst, og ikke som faksimiler av den trykte utgaven. Dessverre betyr dette også at en del av figurene, spesielt i tidlige utgaver,  bærer preg av datidens billedkvalitet hva angår web-tilrettelagte bildeformater. 

Invitasjon til å bidra med fag- og forskningsartikler til Magma

Mer enn 1400 forskere, journalister og ansatte i næringslivet har bidratt med innhold til Magma siden starten i 1998. Interesserte bidragsytere kan ta kontakt med:
Prosjektleder for Magma forskning; Simon Aase, Cappelen Damm Akademisk,  magma@cappelendamm.no
 

Løpende utlysning: Foreslå temanummer i Magma 
Magma inviterer nå forskere og fagmiljøer til å sende inn forslag til nye temanumre i tidsskriftet. I hver utgivelse har Magma en egen del for forskning og viten, bestående av fagfellevurderte artikler og redaksjonelt vurderte fagartikler, samt en fagleder. Her tar vi opp aktuelle forskningstemaer og inviterer forskere til å bidra som gjesteredaktører.

Temaplan 2024

0524: Regnskap, revisjon og skatt
Utgivelsesdato: 27. november

Vi ønsker at 2024-nummeret skal være bredt i temaer rundt regnskap, revisjon og skatt. 2023-nummeret vil i stor grad sette søkelys på bærekraft; dette vil fortsatt være høyst aktuelt tema for 2024-nummeret, men det er også ønskelig å gjenspeile bredden i fagområdet.

Fagredaktører: Førsteamanuensis Kjell Ove Røsok, NHH og førsteamanuensis Finn Kinserdal, NHH

Temaplan 2025

0125: Geopolitikk og sikkerhetsledelse

Geopolitiske og geo-økonomiske konflikter skaper betydelig politisk risiko for næringslivet så vel som offentlig og frivillig sektor. Dette medfører et økende behov for god sikkerhetsledelse. Artiklene i dette temanummeret tar for seg utviklingen av geopolitisk risiko og endringer i konfliktbildet, og deler forskningsbaserte resultater og praktiske erfaringer som kan bidra til økt kunnskap om geopolitisk risikovurdering og -håndtering.

Fagredaktører: Nick Sitter (BI), Petter Nesser (FFI) og Ulf Sverdrup (BI).

0225: Atferdsøkonomi

I dette temanummeret ønsker vi artikler som kan belyse ulike aspekter ved atferdsøkonomi og praktisk anvendelse av resultater fra atferdsøkonomisk forskning. Bidrag kan være relatert til vurderinger og beslutninger, dannelse av preferanser, individers finansielle beslutninger, ulike typer forbrukeratferd, økonomisk sosialisering, og så videre. Det er ønskelig at bidraget har en tverrfaglig tilnærming og viser praktiske implikasjoner/bruk av funnene.

Fagredaktører for nummeret er Ellen Katrine Nyhus og Tobias Otterbring, begge ved Universitetet i Agder.

0325: Kvotering i styrer

12. desember 2023 vedtok Stortinget en omfattende lov om kjønnsbalanse for styrer i AS-selskaper. Loven er historisk, med støtte fra LO og NHO. Den nye loven innebærer at alle selskaper med omsetning over 50 millioner og mer enn 30 ansatte skal ha en minimumsrepresentasjon av 40 prosent av hvert kjønn når loven trer i kraft. Dette omfatter om lag 20 000 selskaper, og innen utgangen av 2028 vil det være behov for omtrent 13 000 nye styremedlemmer.

I dette temanummeret ønsker vi å bidra til videre debatt og kunnskap som er nyttig og relevant for den situasjonen vi er i nå. Vi ønsker velkommen artikler som har som mål å dele forskningsbaserte resultater og praktiske erfaringer. Vi ønsker blant annet artikler som tar nye og kritiske perspektiver, setter søkelys på forskjellige nivåer (individ, styre og/eller virksomhet, samfunnsnivå) og på holdninger og erfaringer relatert til styresammensetning og nominasjonsprosedyrer, samt hvordan organisasjoner jobber i forhold til mangfold, likestilling og inkludering.

Fagredaktører: Cathrine Seierstad (USN og Høyskolen Kristiania), Hilde Fjellvær (NTNU), Eskil Sønju Le Bruyn (USN og Høyskolen Kristiania) og Morten Huse (professor emeritus, BI).

0425: Strategisk markedsføring

Strategisk markedsføring er et akademisk felt i stadig utvikling og med økende betydning i næringslivet. Markedsføring er ikke lenger bare en funksjon, men en strategisk nøkkel som former bedrifters langsiktige vekst, innovasjon og bærekraft.

Vi ønsker artikler som utforsker mange ulike sider av strategisk markedsføring, fra digitaliseringens påvirkning på kundeatferd til merkevarebygging i en global økonomi. Innsiktsfulle empiriske studier, casestudier, teoretiske bidrag, sammenfatninger av eksisterende forskning og kritiske analyser av fremtidens markedsføringsstrategier er spesielt velkomne.

Vi inviterer til bidrag som både utfordrer tradisjonelle tilnærminger og belyser nye muligheter for bedrifter som ønsker å ligge i forkant av utviklingen.

Fagredaktør: Lars Olsen (BI).

0525: Regnskap, revisjon, bærekraftsrapportering og skatt

Til dette nummeret søker vi særlig artikler som behandler samspillet mellom bærekraftsrapportering og finansiell rapportering.

Videre søker vi artikler som problematiserer endringer i lovregler eller andre regulatoriske forhold som påvirker finansregnskap, bærekraftsrapportering, revisjon og/eller skatt. Ved vurdering av bidragene vil det bli lagt vekt på diskusjon av praktiske implikasjoner.

Fagredaktører: Tonny Stenheim (USN) og Kjell Magne Baksaas (USN).

Disse utgavene er nå åpne for fagfellevurderte og redaksjonelle bidrag:

Bidrag til Magma 0225

Bidrag til Magma 0325

Bidrag til Magma 0425

Bidrag til Magma 0525

Medieplan

Last ned medieplan for 2024 her: Medieplan Magma 2024 (pdf)

Bruk av artikler i Magma

Tidsskriftartikler skal normalt fremgå slik i referanselister:

Forfatternavn. År. Artikkelens tittel. Tidsskriftets tittel, årgang (hefte): sidetall. Eks: Grytten, Ola. 2009. Boligboble? Empiriske Indikatorer i historisk perspektiv. Magma 5 (12): 26-39.

Elektroniske tidsskriftartikler

Elektroniske tidsskriftartikler som utgis parallelt i trykt form, settes i referanselisten opp på samme måte som den trykte. Vi anbefaler å ta med URL til den aktuelle artikkel.

Redaksjonsråd

Magmas redaksjonsråd er Econas fagråd.