Har du blitt sagt opp? Dette er rettighetene dine
Har du fått en oppsigelse – eller fått signaler om at det vurderes? Da er det viktig at du kjenner rettighetene dine. Her får du oversikt over hvordan en oppsigelse skal gjennomføres, hva arbeidsgiver må gjøre, og hvilke krav du kan stille i prosessen.

I Norge har vi et sterkt stillingsvern. Det betyr at arbeidsgiver ikke fritt kan si opp ansatte – det må være en saklig grunn, og prosessen må følge tydelige regler. I denne artikkelen går vi gjennom:
- Hva arbeidsgiver må gjøre før en oppsigelse er gyldig.
- Hvordan oppsigelsen skal gis – og hvilke krav som stilles.
- Hvilke rettigheter og frister du har som arbeidstaker.
- Hva som gjelder i særskilte situasjoner – som prøvetid, sykdom eller permisjon.
- Råd til deg som har fått oppsigelse og lurer på hva du bør gjøre nå.
Dersom du er usikker på om oppsigelsen du har fått er gyldig, anbefaler vi at du tar kontakt med juridisk bistand så tidlig som mulig. Er du medlem i Econa, kan våre advokater hjelpe deg med å vurdere saken.
Oppsigelsen må være saklig begrunnet
En oppsigelse bygger på arbeidsgivers styringsrett – altså retten til å organisere, lede og fordele arbeidet. Men styringsretten har grenser. Arbeidsgiver kan ikke si opp en ansatt uten at det finnes saklig grunn og prosessen må følge kravene i arbeidsmiljøloven.
Saklighetskravet er kjernen i alt som handler om oppsigelse. Arbeidsgiver må ha en god grunn – og den må kunne dokumenteres.
Er du usikker på hva som regnes som saklig grunn? Se vår artikkel: Hva skal til for å bli sagt opp? Her er de vanligste grunnene.
Det er i utgangspunktet ikke nok å mene at du ikke gjør en god nok jobb – arbeidsgiver må vise til konkret svikt, forsøkt oppfølging og vurdert mindre inngripende tiltak.
Dette har arbeidsgiver plikt til å gjøre
For at en oppsigelse skal være saklig og gyldig, må arbeidsgiver følge arbeidsmiljølovens spilleregler. Dette handler både om å sikre en ryddig prosess og om å dokumentere at oppsigelsen er saklig. Her er de viktigste pliktene arbeidsgiver har – og hva du som arbeidstaker kan forvente.
Kalle inn til drøftelsesmøte
Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal du kalles inn til et drøftelsesmøte. Dette er lovpålagt, og hensikten er å sikre at avgjørelsen tas på et korrekt og opplyst grunnlag.
I drøftelsesmøtet skal:
- Du få vite at arbeidsgiver vurderer oppsigelse.
- Du få mulighet til å uttale deg før beslutningen tas.
- Arbeidsgiver høre din versjon og vurdere den.
Du har rett til å ta med deg en tillitsvalgt eller en rådgiver i møtet. Det er ikke slik at en oppsigelse automatisk er ugyldig hvis drøftelsesmøte ikke holdes – men i praksis vil det kunne svekke arbeidsgivers sak.
Foreta en interesseavveiing
Selv om det finnes en saklig grunn til oppsigelse, må arbeidsgiver gjøre en vurdering av om det likevel er rimelig å si deg opp. Dette kalles en interesseavveiing. Her skal arbeidsgiver veie virksomhetens behov for å avslutte arbeidsforholdet mot de konsekvensene oppsigelsen får for deg. Noen momenter som kan telle i din favør er
- høy alder eller lang ansiennitet
- omsorgsansvar eller utfordrende livssituasjon
- vanskeligheter med å finne ny jobb
Denne vurderingen skal være konkret og individuell.
Dokumentere saksbehandlingen
Det er arbeidsgiver som må bevise at oppsigelsen er gyldig. Det betyr at de må kunne vise til at du
- har fått tydelig informasjon om forventninger
- har fått nok opplæring og oppfølging
- har fått mulighet til å rette opp eventuelle mangler
Mangler i dokumentasjon eller oppfølging vil ofte telle i arbeidstakers favør ved en eventuell tvist.
Hvordan skal en oppsigelse gis?
En oppsigelse er et formelt inngrep i arbeidsforholdet – og det stilles klare krav til hvordan den skal leveres. Hvis arbeidsgiver ikke følger disse reglene, kan oppsigelsen bli kjent ugyldig.
Oppsigelsen skal være skriftlig
Arbeidsgiver kan ikke si deg opp muntlig. Oppsigelsen må
- være skriftlig
- leveres personlig eller sendes som rekommandert brev
I noen tilfeller har domstoler godtatt oppsigelse på e-post, men dette er unntaket – ikke regelen.
Oppsigelsen skal inneholde viktig informasjon
En gyldig oppsigelse skal blant annet inneholde
- begrunnelse for oppsigelsen (hvis du ber om det)
- informasjon om retten til å kreve forhandlinger
- informasjon om retten til å gå til søksmål
- fristene som gjelder
- retten til å stå i stillingen under en tvist
Ved oppsigelser som skyldes virksomhetens forhold (som nedbemanning), skal det også informeres om fortrinnsrett til ny stilling.
Du har rettigheter – og frister
Når du mottar en oppsigelse, starter det å løpe noen viktige frister. For at du skal kunne ta grep, er det viktig å handle raskt og vite hva du har krav på.
Dette har du rett til:
- Kreve forhandlinger: Du har rett til å be om forhandlinger med arbeidsgiver innen to uker etter at du mottok oppsigelsen.
- Reise søksmål: Ønsker du å gå til retten, må du gjøre det innen åtte uker etter at forhandlingene er avsluttet – eller fra oppsigelsen ble gitt, hvis du ikke krever forhandling.
- Stå i stillingen: Hvis du bestrider oppsigelsen, har du som hovedregel rett til å fortsette i jobben til saken er avgjort – dersom du varsler dette innen visse frister.
Disse fristene er absolutte. Det betyr at hvis de oversittes, mister du muligheten til å forfølge saken videre rettslig.
Særskilte situasjoner du bør kjenne til
Noen typer oppsigelser har egne regler, eller krever ekstra vurderinger. Her er tre vanlige situasjoner som ofte reiser spørsmål.
Oppsigelse i prøvetid
Det er vanlig å avtale prøvetid i starten av et nytt arbeidsforhold. I denne perioden har arbeidsgiver noe større frihet til å avslutte arbeidsforholdet – men også her gjelder kravet om saklig grunn.
Gyldige grunner i prøvetid kan være
- manglende tilpasning til arbeidet
- lav faglig dyktighet
- upålitelighet
Selv om terskelen er noe lavere, har arbeidsgiver fortsatt plikt til
- å gi deg reell opplæring og oppfølging
- å forklare hvorfor du ikke fungerer i rollen
- å dokumentere hvorfor oppsigelsen er nødvendig
Oppsigelsen må være tydelig og tilpasset den enkelte – og ikke basert på generelle eller udokumenterte påstander.
Sluttavtale
I mange tilfeller kan det være en god løsning for begge parter å inngå en sluttavtale. Dette er en frivillig avtale der arbeidsforholdet avsluttes på bestemte vilkår.
En sluttavtale kan inneholde
- enighet om opphørsdato
- økonomisk kompensasjon (lønn, feriepenger, etterlønn)
- fraskrivelse av rett til å gå til sak
- referanse eller formulering av arbeidsattest
Vær oppmerksom på at sluttavtalen ofte innebærer at du gir fra deg retten til å bestride oppsigelsen i ettertid. Derfor bør du alltid få vurdert avtalen av en advokat før du signerer.
Sykdom og foreldrepermisjon
Er du syk eller i foreldrepermisjon, har du et særlig sterkt vern mot oppsigelse.
Dette gjelder:
- Du kan ikke sies opp på grunn av sykefravær de første 12 månedene.
- Du kan ikke sies opp på grunn av graviditet eller foreldrepermisjon.
Hvis du får oppsigelse mens du er syk eller i permisjon, regnes det som at oppsigelsen skyldes dette – med mindre arbeidsgiver kan bevise at noe annet er overveiende sannsynlig.
Spesielt for ledere
Ledere har ofte et større ansvar enn øvrige ansatte, og det påvirker også vurderingen av om en oppsigelse er saklig. I rettspraksis ser vi at arbeidsgivere har noe større rom for å stille krav til ledere.
Som leder må du være forberedt på
- strengere krav til lojalitet og rolleforståelse
- mindre rom for feil – særlig ved økonomisk ansvar eller personalansvar
- større konsekvenser ved feil eller forsømmelser
Noen ledere har også inngått egne avtaler som fraskriver dem deler av oppsigelsesvernet, for eksempel gjennom avtaler om sluttpakker, etterlønn eller avgangsvederlag.
Dette betyr ikke at ledere står uten vern – men terskelen for oppsigelse kan være noe lavere enn for andre arbeidstakere, særlig hvis feilene har alvorlige konsekvenser for virksomheten.
Råd til deg som har fått oppsigelse
Det kan være krevende å stå i en oppsigelsesprosess – både faglig og personlig. Her er noen konkrete råd som kan hjelpe deg videre:
- Ikke skriv under på noe du er usikker på. Les alt nøye, og be om betenkningstid.
- Be om dokumentasjon. Det er lov å spørre hvorfor du sies opp, og be om skriftlige vurderinger.
- Svar skriftlig hvis du er uenig. Det kan være viktig for eventuelle forhandlinger eller rettssaker.
- Ta kontakt med tillitsvalgt eller rådgiver. Du trenger ikke stå alene.
- Få juridisk hjelp så tidlig som mulig. Jo tidligere du får vurdert saken din, jo bedre står du rustet til å ta gode valg.
Er du medlem? Våre advokater kan hjelpe deg.
Vi bistår våre medlemmer med juridisk hjelp i oppsigelsessaker – trygt, profesjonelt og effektivt.
Husk: Du må ha vært medlem i tre måneder før situasjonen oppstod for å kunne bruke advokattjenesten vår.