Vi oppdaterer systemene våre Noen funksjoner kan være midlertidig utilgjengelige fra 22.-25. november. Vi setter pris på din forståelse!

Ny jobb? Ta ansvar for egen onboarding!

Er du ferdig med studiene og skal starte i din aller første jobb? Eller har du nettopp byttet arbeidsplass? I oppstartsfasen bør du tenke på hva DU trenger for å fungere optimalt på arbeidsplassen og for å lykkes i din nye rolle. Lykke til!

Medlemmer i Econa får opplæring i ny jobb

I tillegg til å følge bedriftens onboardingplan, må du selv ta ansvar for en god oppstart.

Foto: Ronja Sagstuen Larsen

Noen selskaper har gode onboarding-rutiner for nyansatte, andre ikke. Får du ikke den opplæringen du trenger må du ta ansvar for det selv! Da vil du oppleve å ha mer kontroll, og bli mindre overveldet.

Dette betyr onboarding

6 grep du kan ta for en god oppstart i din nye jobb

Preboarding – ta vare på det gode inntrykket arbeidsgiver har fått av deg

Kanskje har du akkurat signert kontrakten og det er flere måneder til du skal starte i din nye rolle? Ikke mist den gode relasjonen fra rekrutteringsfasen. Send noen e-poster i forkant av oppstarten og spør om de har lyst til å møte deg for en kaffe, om du kan komme innom lokalene for en kort prat, eller spør om de kan sende deg litt dokumentasjon frem til oppstart, slik at du kan lese deg opp til viktig fakta og raskere kan komme i gang første dag. Det viktigste i denne fasen er å fortsette å vise engasjement, og at din leder fortsetter å beholde det gode inntrykket av deg fra intervjurundene (de har jo valgt deg – så ja, du gjorde et godt inntrykk!)

Gi deg selv tid til å lære

Har den første dagen på jobb kommet? Ikke prøv å levere før du er klar! Ta deg god tid til å lære og hente all input som vil hjelpe deg til å starte effektivt i dine oppgaver. Din prioritet bør være å mestre ditt nye miljø. Ta deg tid til å ta inn alt nytt du lærer, forstå omfanget av din rolle, vite hvilken retning du skal gå, før du hopper på feil tog og ender opp på helt feil sted. Ikke gi opp ved første feil eller hvis du plutselig blir overveldet eller demotivert – det er helt normalt å gå gjennom en slik fase i starten. Stå på, de gode resultatene kommer!

Bli kjent med dine nye kollegaer – vær nysgjerrig!

Organisasjonen må passe på at du føler deg inkludert, men en del av ansvaret ligger hos deg. Skap relasjoner: prat med folk ved kaffemaskinen, sett deg ved siden av nye kollegaer i lunsjen. Husk at noen av de ansatte kanskje også synes det er vanskelig å snakke med nye mennesker, så by på deg selv.

Be om å få møte de viktigste avdelingene eller medarbeiderne du kommer til å jobbe tett med, og still spørsmål. Be dem forklare hva de har jobbet med før og hvilken rolle de har i organisasjonen nå. Forstå hvem som gjør hva i de forskjellige avdelingene, hvilke prosjekter som pågår, og hvordan de for eksempel ser for seg at dere kan samarbeide på en god måte. De vil sette stor pris på at du spør!

Start med god struktur fra første dag

Strukturer tiden din, informasjonen, og oppgavene du får. Da unngår du å bli overveldet av alt det nye i starten. Lag deg en oversikt og en struktur som passer for deg, i det systemet som fungerer best for deg. Et godt tips er også å bruke en notatbok for å skrive ned informasjonen du får underveis. Prioriter oppgavene etter det som er viktig versus det som haster, ved hjelp av for eksempel Eisenhower-matrisen.

Lær deg metodene og teknikkene her.

Tenk: hvordan finner jeg raskest tilbake til informasjonen jeg har fått de første ukene? Vær bevisst hva den beste strukturen er for deg, og bruk den!

Tydeliggjør din rolle, oppgaver og ansvarsområder

Bruk tid på å tydeliggjøre forventninger, ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Over 60 % av de nyansatte oppgir at de mangler klarhet rundt sin egen rolle. Klarhet vil hjelpe deg å gjøre en god jobb.

Be om jevnlige oppfølgingsmøter (hver uke i starten) med din nærmeste leder for å sjekke at du er på rett spor og ikke bruker unødvendig tid på unødvendige oppgaver. Still spørsmål du ikke har fått svar på enda. Det vil være verdsatt og sett positivt av din leder. Be også om hjelp for å prioritere oppgavene hvis du ikke klarer det selv.

Lag deg en god kontaktliste og ikke vær redd for å be om hjelp

Hvem kan du kontakte når du lurer på noe eller trenger hjelp? Hvem gjør hva i og utenfor organisasjonen?

Lag deg en oversikt over kontakter som blir viktige for deg fremover, både internt og eksternt, med kontaktinformasjon – og planlegg regelmessige møter med de viktigste for å ta en status underveis. Et godt tips er å printe ut listen over alle ansatte, med navn, rolle, kanskje også med bilde hvis tilgjengelig – så har du et ansikt du kan knytte til person eller rolle.

Det viktigste i onboarding prosessen er å gjøre et godt førsteinntrykk, få den opplæringen som akkurat DU trenger, skape gode relasjoner. Lykkes du i dette vil du raskt bli selvstendig og trygg i din nye rolle!

Lykke til med oppstarten!

Bli medlem for å få hjelp til stort og smått av våre advokater. Allerede medlem? Logg inn øverst til høyre.

Hva er Onboarding?

Onboarding er en introduksjonsprosess til organisasjonen, rollen og menneskene du skal jobbe sammen med. Det er selskapet som har ansvar for dette. Målet er at du skal tilpasse deg det nye miljøet, føle deg trygg og ivaretatt i organisasjonen, og komme i gang i din rolle så smidig og raskt som mulig slik at du kan begynne å skape verdi.

Prosessen varer gjerne til du er helt fungerende på arbeidsplassen. Forskning viser at en nyansatt har ca. 90 dager for å vise at de håndterer den nye jobben. Det er kort tid, med tanke på hvor mye nytt man tar inn de første månedene. Derfor er en god onboarding viktig. Flere undersøkelser viser at bedre opplæring og mer informasjon helt fra oppstart kan få nye ansatte opp å stå mye raskere, og påvirker hvor raskt de begynner å bidra positivt til bedriften.