Slik blir du en attraktiv jobbsøker

Hvordan får du en jobb som passer til dine kvalifikasjoner, interesser og personlige egenskaper? Vi har verktøyene du trenger for å bli en kompetent arbeidssøker.

Jobbsøknad

Foto:

Når du leter etter jobb, ser du ikke bare etter et sted som gir deg lønn. Det er viktig at du både trives på arbeidsplassen, føler at du behersker oppgavene og får en passelig mengde utfordringer. I tillegg skal du levere slik at arbeidsgiveren din blir fornøyd.

For at du skal finne den rette stillingen for deg, må du være en kompetent jobbsøker. Før du begynner å skrive søknader, anbefaler vi derfor at du går gjennom en bevisstgjøringsprosess. Du må vite:

  • hva du kan
  • hva du vil
  • hvem du er

Hva kan du?

Stillingsannonser er fulle av kompetansekrav, ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper. Alle leter etter et overmenneske, og du kommer neppe til å innfri alle ønskene i en jobbannonse. Da er det viktig å huske at en arbeidsgiver er på jakt etter et menneske – ikke en maskin.

Kompetanseanalyse – harde og myke ferdigheter

Gjør du en ærlig kompetanseanalyse av deg selv, der du lister opp alle dine harde og myke ferdigheter, vil du se at du ofte innfrir flere av punktene på arbeidsgiverens ønskeliste enn du tror. Da vil du også bli flinkere til å snakke om dine egne styrker og svakheter i et jobbintervju.

Harde ferdigheter er konkrete og synlige; kunnskap som kan dokumenteres eller måles. Du har som oftest tilegnet deg dem i en formell setting, som skole, opplæring, kurs eller trening, eller gjennom øvelse og eksperimentering.

Myke ferdigheter er vanskeligere å definere. De listes ofte som «personlige egenskaper», og handler om hva du er god til uten at du har fått formell trening. Det kan være kommunikasjonsferdigheter, lederegenskaper, kreativitet, personlighet og arbeidsstil.

En ferdighetsanalyse vil gjøre det lettere å bedømme hvilke stillinger du er kvalifisert til. Den vil også være en fordel å ha til jobbintervjuer, der du ofte vil bli bedt om å gi konkrete eksempler på hvilke ferdigheter du har.

En komplett guide til å definere dine harde og myke ferdigheter.

Ferdighetsanalysene viser deg hvilke karriereveier som kan være åpne for deg. Men for å snevre inn utvalget, må du se på hva du ønsker å gjøre.

Hva vil du?

Når du ser for deg drømmejobben, holder det ikke å visualisere tittelen din, lønnsinnbetalingen eller de store karriereseirene. Det er hverdagsoppgavene du skal bruke mesteparten av tiden din på.

Det finnes flere gode metoder til å finne ut hva du vil. Det viktigste er at du definerer hvilke arbeidsoppgaver og arbeidsformer som tiltrekker deg – men også hva slags liv du ønsker å leve. Da blir det lettere å se hvilke jobber som gir deg en passende jobb/fritid-balanse.

Øvelser som hjelper deg å definere hva du ønsker å jobbe med.

Hvem er du? Personlig egnethet

Nå vet du hva du vil og hva du er god til. Men du må også finne en jobb du egner deg til. Her må du ta en titt på personligheten din og være ærlig med deg selv. Hva slags arbeidssituasjon og miljø trenger du for å arbeide best mulig? Hvilke av disse svarene passer til deg?

Jeg jobber best når:

  • jeg gjør omtrent akkurat samme arbeidsoppgave hver dag
  • jeg aldri gjør samme arbeidsoppgave to dager på rad
  • jeg alltid jobber alene
  • jeg alltid samarbeider/jobber i gruppe
  • jeg jobber på et isolert kontor
  • jeg jobber i et åpent kontorlandskap
  • jeg har mye ansvar
  • jeg ikke har noe særlig ansvar
  • jeg må være kreativ og oppfinnsom i jobben
  • det er lite behov for kreativitet i jobben
  • jeg selv må prioritere tiden min
  • tiden min bestemmes av andre
  • jeg deltar i mange møter
  • jeg ikke trenger å delta i noen møter
  • jeg har mange ulike hatter og ulike oppgaver på ulike tidspunkt
  • jeg har en stabil og klart definert arbeidsrolle
  • jeg har mye kundekontakt
  • jeg ikke har kundekontakt

Når du vet hva du foretrekker, er det lettere å se hvilke jobber du vil trives i. Personlig egnethet gjelder ikke bare arbeidsoppgaver, men også arbeidstyper, arbeidssituasjon og miljø.

Øvelser som hjelper deg å definere hva du passer til å jobbe med.

Karrieremål

Nå som du vet hva du kan, hva du vil og hvem du er, kan du begynne å sette opp karrieremål.

Du skal ikke nødvendigvis definere nøyaktig hvor du vil jobbe eller hva stillingstittelen din er. Isteden skal du se etter områder der de ulike analysene overlapper eller viser klare tendenser. Da kan du formulere noen klare og tydelige karrieremål.

Eksempel
«Jeg ser etter en jobb der jeg kan jobbe i team og har varierte arbeidsoppgaver. Jeg får bruke kunnskapen min om skatt og skatteutfordringer, og også kommunikasjonsferdighetene mine. Jeg har mulighet til å utvikle meg og stige i gradene, og har mye ansvar. Arbeidsplassen ligger ikke mer enn 45 minutter fra der jeg bor, slik at jeg får nok tid med familien. Overtid er kun om kveldene, ikke i helgene.»

Du kan sette opp flere karrieremål, slik at du får flere jobber å velge mellom.

Lykke til i jobbsøkerprosessen!

Medlemstilbud: Individuell karriererådgivning

Er du fremdeles usikker på hva slags jobb som passer for deg? Da kan individuell karriererådgivning være en god måte å starte prosessen på. Profesjonelle karriereveiledere har en grundig forståelse av hvordan arbeidsmarkedet fungerer, hvordan kompetanse kan benyttes og overføres, og hva som skal til for å finne drømmejobben.

Som Econa-medlem kan du få individuell karriererådgivning med en av våre veiledere.