Tall, trær og tverrfaglighet
På NMBU møter økonomistudenter en verden av tverrfaglige muligheter og praktisk erfaring. Jeg tror mine medstudenter og jeg stiller med et forsprang i arbeidslivet.
Hva går du glipp av hvis du tilbringer studietiden med folk som er like deg selv? Dette spørsmålet har jeg alltid stilt meg. Jeg har blitt fortalt at det er sunt å omgås mennesker som ikke ligner på deg – som gir deg nye perspektiver og får deg til å tenke annerledes. Da jeg skulle velge universitet, falt valget lett på NMBU. Her kjente jeg ingen, men jeg hadde hørt om et unikt studentmiljø som skilte seg ut fra andre universiteter. Nå, etter fem år, er jeg utrolig glad for at jeg turte å velge annerledes.
Den første måneden på NMBU var full av nye inntrykk. Alle jeg møtte, hadde minst to–tre verv og gikk på ulike studieretninger, også de som studerte økonomi. Jeg oppdaget raskt at man ikke trenger å følge den vanlige «øk.ad.»-veien. Du kan bli økonom med spesialisering i alt fra akvakultur til skogfag, eiendom og data. Etter fem år sitter jeg igjen med en skreddersydd CV, en unik utdanning og et svært mangfoldig nettverk – noe som skiller meg fra mine venner som valgte mer tradisjonelle utdanningsløp.
Gir resultater
For meg skal en god handelshøyskole tilby valgmuligheter og tverrfaglighet, i stedet for å låse deg til en standard bachelor- eller mastergrad. Det bør være flere vurderingsformer enn bare skriftlige eksamener. I arbeidslivet jobber du sjelden med individuelle, teoribaserte oppgaver. Utdanningen bør derfor inkludere caseoppgaver, presentasjoner, gruppearbeid og internships. Forelesere skal heller ikke kun komme fra akademia – studenter trenger lærere med praktisk erfaring fra næringslivet. Dette gir en dypere forståelse av hvordan økonomi, ledelse og markedsføring fungerer i praksis.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres. Selv om vi har de obligatoriske økonomifagene, står vi fritt til å velge fag fra andre fakulteter for å spesialisere oss. Vi har flere vurderingsformer, fra skriftlige eksamener til gruppearbeid og presentasjoner. Blokkfag, for eksempel, varer kun i tre–fire uker og avsluttes med en eksamen, noe som forbereder oss på et hektisk arbeidsliv.
Mitt første fag på NMBU var et blokkfag der vi jobbet i grupper hele august. Sluttvurderingen var en presentasjon foran klassen. Det føltes skummelt å skulle stå foran ukjente, men erfaringen har gitt meg tryggheten til å snakke foran en forsamling. Takket være slike erfaringer er jeg nå komfortabel med noe som mange studenter frykter.
Internasjonal erfaring
NMBU skiller seg ut på to hovedområder: bærekraft og unike muligheter for studentene. Bærekraft er et gjennomgående tema i nesten alle økonomifagene jeg har tatt, noe som er svært relevant i dagens næringsliv. I tillegg tilbyr NMBU muligheter som internasjonale internships, tverrfaglige studier og samarbeid med næringslivet gjennom gjesteforelesere og bedriftsbesøk. Internship abroad er ett eksempel – her kan studenter ta et 30-poengs internship i Sør-Afrika, USA eller Australia. Dette gir studentene muligheten til å utvide sitt internasjonale nettverk og få verdifull arbeidserfaring.
Som student ved Handelshøyskolen på NMBU kan du også ta deltids-internships som gir 10 studiepoeng. Dette gir en unik mulighet til å få praktisk erfaring, noe som kan føre til fremtidige jobbmuligheter. Jeg tar selv en master i business analytics og har hatt få skriftlige eksamener. I stedet har vi jobbet med caseoppgaver og gruppeprosjekter for virkelige bedrifter. Det mest spennende var da vi fikk gjesteforelesere fra Kripos, Kvik og Massachusetts Institute of Technology (MIT), og avsluttet emnet med en caseoppgave for Kvik.
NMBU tiltrekker seg også interessante gjester. I fjor fikk vi besøk av direktøren for Norges Bank Investment Management, Nikolai Tangen. I år kom statsminister Jonas Gahr Støre, som uttalte at NMBU er et av verdens beste læresteder.
Gå utenfor komfortsonen
Jeg mener det er viktig å utnytte studietiden til det fulle og utfordre seg selv. Forrige semester testet jeg komfortsonen ved å dra på utveksling til KU Leuven i Belgia. Selv om jeg hadde en fantastisk tid, opplevde jeg undervisningen som utdatert. Skriftlige eksamener med penn og papir føltes gammeldags, og læringsutbyttet var ikke optimalt. Dette fikk meg til å sette ekstra stor pris på de moderne undervisningsmetodene ved NMBU.
Business analytics kan være krevende, men NMBU gjør fagene interessante og relevante gjennom casestudier og gruppearbeid. Jeg mener flere universiteter burde følge NMBUs eksempel for å sikre at utdanningene er oppdaterte og i takt med samfunnets og næringslivets behov.