Vi oppdaterer systemene våre Noen funksjoner kan være midlertidig utilgjengelige fra 22.-25. november. Vi setter pris på din forståelse!
Magma Utgave 2 2022 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Linn Carin Dirdal FOTO: Helge Skodvin

De lange linjene: Fritz Rieber

Mine forfedre har gjort det mange ganger før, transformert familie­virksomheten til noe nytt som er mer bærekraftig. For oss som familie er ikke endringene så dramatiske. Jeg er bare en liten brikke i en kjempelang reise.

STORE BESLUTNINGER Salget av familievirksomheten var en lett beslutning å ta med hodet, men ikke med hjertet.

Foto: Helge Skodvin

Om salget av familiebedriften

Jeg ser mange familievirksomheter som blir drevet inn i solnedgangen på en ikke så veldig gunstig måte fordi man ikke tar de ubehagelige, men riktige valgene. Da vi solgte Rieber & Søn til Orkla i 2012, var det for å styre unna den solnedgangen. Vi ble for små sammenliknet med dem vi handlet med. Det vi eide av Toro og andre næringsmiddelbedrifter, var mer bærekraftig i en Orkla-struktur.

Hvis du ser de kjempelange linjene, så er det ikke så dramatisk. Dette har mine forfedre gjort mange ganger før, transformert virksomheten fra handelsvirksomhet til industri­bedrift til fokusert næringsmiddelbedrift til nå, et investeringsselskap.

Emosjonell, men rasjonell

Salget av familievirksomheten var en lett beslutning å ta med hodet, men ikke med hjertet. Det har med mellommenneskelige relasjoner man har bygget over lang tid å gjøre. Jeg hadde sommerjobber i Rieber & Søn fra jeg var seks–syv år, satt på budrommet med de andre og drakk kaffe med mye melk og sukker, det var en viktig del av min barndom. Salget var emosjonelt. Det er veldig annerledes i en familiebedrift kontra en annen virksomhet. Men det endrer ikke opplevelsen min av at beslutningen var riktig.

Gode investeringer

De siste årene har vi vært så heldige å ha sommerstudenter fra Handelshøyskolen hos oss. De spør ofte, hva er den beste dealen? For meg handler det mer om prosessene som skal bidra til å forbedre virksomheten, enn om kroner og øre. Vi investerer i selskaper i Norge og Norden som ser for seg en vekst. Ta Fonn Group: Der kjøpte vi fire selskaper, slo dem sammen og bygget ny teknologi oppå den gamle.

Vi er opptatt av at eksisterende eier og ledelse er moden for å slippe inn nye eiere. De fleste investeringene vi gjør, er basert på kontakter som utvikler seg over tid – alt fra måneder til år – slik at vi er mest mulig sikre på at alle vil det samme. Én ting er å si det, noe annet er å gjøre det.

Is i magen

Langsiktig er det ingen tvil om at det skal investeres vanvittig mye penger i de grønne bransjene. Men historien består av boom and bust før ting tar seg opp over tid. Internettselskaper var vanvittig priset på 2000-tallet. Massevis er tapt og brent fra den tiden, men de gode bedriftene kom ut av det og er gode, kjempesvære virksomheter i dag. For ett, to år siden kom det veldig mye penger til grønne investeringer uten at man egentlig vet om teknologien er riktig eller har kvalitetene som skal til for å bli en vinner. Vi vil vri investeringene våre mer mot det grønne, men vi har is i magen. Vi følger med.

Det blir mye jobb

Men når jeg ikke jobber, går jeg mye på tur og jakt. Mest hjortejakt, det er avkobling og fin natur. Det er fordelen med å bli eldre. Når du er 30, er det viktig å vise til andre at du har skutt et dyr, et konkret resultat. Nå kan naturopplevelsen være vel så god.

GAMMEL BERGENS-STOLTHET

Bergen-baserte Rieber & Søn ble etablert i 1839 og posisjonerte seg på næringsmiddelmarkedet med merke­varer som Toro og Mr. Lee. Femte generasjon Rieber, Fritz, ledet salget av familieselskapet til Orkla i 2012. Pengene ble forvaltet gjennom det private investeringsselskapet Atlantis Vest, før familien fikk tilbake navnet Rieber & Søn i 2019.

Oppdag mer spennende lesestoff fra Magma 2/2022 her

)