Lederen som elsker å være konsulent

Å være Europa-sjef for Kearney er i utgangspunktet en 100 prosent lederjobb. Men ikke for Geir Olsen. Han nekter å gi helt slipp på kundene.

Geir Olsen

Geir Olsen

Foto: Gry Traaen

Med ansvar for 1100 ansatte fordelt på 23 kontorer i 18 land og en omsetning på 2,5 milliarder, sier det seg egentlig selv: Det er ingen som forventer at Geir Olsen selv skal påta seg kundeoppdrag og levere grønne timer til Kearneys Europa-divisjon.

Likevel er det nettopp det han gjør.

– I utgangspunktet er det en 100 prosents lederjobb, ja. Men som leder har jeg også friheten til å organisere. Jeg klarer å sette av kanskje 30 prosent av arbeidstiden til å være ute hos kunder. Den luksusen unner jeg meg, for jeg har ikke lyst til å slippe det å jobbe ut mot kunder, helt, sier han, og legger til:

– Det bidrar også til å ta vare på min egen relevans, samtidig som det gir en annen nærhet til den forretningen vi driver.

Bedre karriere av å ikke tenke karriere

I løpet av de snart 20 årene han har vært i Kearney, har Geir Olsen fått stadig større lederroller. Han benekter likevel at det er et utslag av karriereplanlegging. I stedet har 60-åringen stort sett fulgt hjertet hele veien, helt siden han tok fornuftsvalget siviløkonomistudium på BI i stedet for fysioterapi med Norges idrettshøgskole.

Etter studiene jobbet han i SAS i mange år, noen år i Statoil og reklamebyrået McCann, før han etter et kort opphold i Braathens havnet i konsulentbransjen.

– Jeg hadde ingen plan om å bli der i resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg trodde at det skulle bli lærerikt, og kvalifisere meg for nye lederutfordringer i næringslivet, men jeg så ikke for meg at det skulle bli så gøy, forteller han.

– Bortsett fra en kort periode etter studiene, har jeg har aldri tenkt så mye på karriere. Egentlig tror jeg at de som legger mye planer, ikke nødvendigvis gjør så god karriere.

Jeg tror at kjærligheten til det du gjør og å fokusere 100 prosent på den jobben du har der og da, er avgjørende for å faktisk lykkes,

Les flere inspirerende historier fra økonomer her

Elsker variasjonen

– Hva er det du liker så godt med konsulentbransjen?

– Variasjonen er helt unik. I de første årene som konsulent er det som at hvert prosjekt er en ny jobb. Du er hos en ny oppdragsgiver, kanskje i et nytt land, og jobber med nye mennesker og et nytt tema. Hvis du lett kjeder deg av repetitive oppgaver, er konsulentbransjen en drøm. Du slipper å gjøre det samme igjen og igjen, svarer Geir Olsen.

Deretter peker han på en annen side ved bransjen som han liker:

– Du får jobbe sammen med veldig smarte kollegaer og klienter. Og den eneste grunnen til at du har noe å gjøre hos kundene, er at du kan tilføre dem noe de ikke selv kan. Derfor kan du ikke tillate deg å sakke akterut. Du blir utfordret og må utfordre deg selv hele tiden. Det er inspirerende, sier han.

Olsen legger til at kravet om alltid å ligge i forkant også definerer lederrollen i bransjen.

– Som leder av et konsulentselskap må du ha fokus på ferdighets- og kunnskapsutvikling hos konsulentene – selvfølgelig samtidig som du sørger for at selskapet har inntekter.

Det beste læringsmiljøet

De store konsulentselskapene er første stoppested for svært mange nyutdannede økonomer. Det mener Geir Olsen er et godt valg.

– Hvis du er usikker på hvilken bransje du egentlig vil jobbe i eller hvilket fagområde som er mest spennende, eller hvis du vil sikre deg den bratteste læringskurven, er konsulentbransjen en glimrende start. Der kan du lære mer på fem år enn du ville gjort på 10 år i andre bransjer, sier han.

– De fleste som slutter hos oss, gjør det for å begynne hos en av klientene våre. Fordi de likte det fagområdet og den bedriften så godt. Du kan rett og slett bruke noen år av arbeidslivet til å orientere seg, sier han videre.

– Hva er dine beste råd til yngre, ambisiøse konsulenter?

– Ta vare på din egen relevans og din egen læring. Den dagen du ikke sørger for å være relevant for nye oppgaver, stopper karrieren din, svarer han, før han fortsetter:

– Og så har jeg ett råd til: Vær en person som andre har lyst til å hjelpe. Du kommer til å møte utfordringer hvor du trenger hjelp. Da bør du ha vist at du er en person som andre har lyst til å hjelpe.