Den digitale valgkampen oppsummert: – Kreativ og absurd

Viser hva vi har i vente under den norske valgkampen neste år, mener digital-ekspert.

 En kvinne presenterer på scenen foran et publikum, mens en skjerm bak henne viser et bilde av politikere med teksten om det amerikanske presidentvalget i sosiale medier, omkranset av amerikanske flagg og ballonger.

Digital valgkamp: Marie Nygaard Sørlien holdte foredrag om hvordan Harris og Trump bruker digitale kanaler for å nå frem med sine budskap.

Foto: Ronja Sagstuen Larsen
Tekst: Jeanette E. H. Hammer

– I løpet av det første døgnet etter at hun offisielt ble Demokratenes presidentkandidat, samlet Kamala Harris’ team inn 81 millioner dollar. Det sier noe om kraften som ligger i å føre valgkamp i sosiale medier, fortalte seniorrådgiver Marie Nygaard Sørlien i Pressure til en fullsatt sal da Econa inviterte til valgspesial hos Sentralen i Oslo, en uke før det amerikanske valget finner sted.

Til sammenligning hadde man i månedsvis forsøkt å gjøre Joe Biden spennende i de samme kanalene, uten videre hell.

– Kampanjeteamet til Kamala Harris klarte å presentere henne med helt andre egenskaper enn Biden og Trump, som ungdommelig, optimistisk og med en helt ny energi. Med god timing, en perfekt balanse og en strålende kanalforståelse ble Harris gjenfødt som en cool-girl i sommer. Dette står i sterk kontrast til Trumps valgkamp, fortalte Sørlien.

– Trump-leiren baserer seg på spisse og korte statusoppdateringer på Truth Social og X, og bruker mye energi i kanalene der de treffer unge menn, utdypet hun.

Lys og mørke

– Den rådende historiefortellingen viser en kamp mellom håp på den ene siden og frykt på den andre, fortalte Sørlien.

Demokratene har bygget sin valgkamp rundt håp og framtidstro, noe som kommer godt til syne i den offisielle valgkampvideoen der stikkordet var frihet – med Beyoncé sin sang «Freedom» rungende i bakgrunnen. Republikanerne har konsentrert seg mer om det som er gått, eller vil gå, tapt om ikke Trump blir president.

– Samtidig ser vi at sosiale medier gjør valgkampen langt mer dynamisk enn tidligere, der man hele tiden ser an responsen, måler hva de ulike velgergruppene er opptatt av og justerer innholdet etter det. Man ender med å forkaste viktige tema som man har planlagt å bruke, til fordel for dem som trender, sa Sørlien.

Dermed gjenstår et åpent spørsmål om grunnlaget de to presidentkandidatene ender med å høste stemmer på: faktiske verdier, eller rent publikumsfrieri.