Hopp til innhold
Econa logo – lenke til forsiden
Bli medlem
  • Medlemsfordeler
    • Bank
    • Forsikring
    • Advokathjelp i arbeidsforholdet
    • Rabattavtaler
    • Studentfordeler
    • Fordelskalkulator
  • Lønn
    • Lønnskalkulator
    • Lønnsstatistikk
    • Lønnsrådgivning
    • Råd og rettigheter om lønn
  • Din karriere
    • Karriererådgivning
    • Karriereportalen
    • Mentorprogrammet
    • Rettigheter i arbeidslivet
    • Etter- og videreutdanning
  • Din fagguide
    • Bærekraft
    • Digitalisering og KI
    • Ledelse
    • Markedsføring og kommunikasjon
    • Strategi
    • Økonomi og regnskap
    • Fagtidsskriftet Magma
  • Kurs og arrangementer
    • Alle arrangementer
    • Arrangementer for student
    • Opptak av alle webinarer
  • Student
    • NM i økonomi
    • Mastergrad
    • Econa på ditt studiested
    • Lønnskalkulator for studenter
  • Econa på din arbeidsplass
    • For tillitsvalgte
    • Lønnsoppgjøret 2025
    • Slik foregår lønnsoppgjøret
  • Om Econa
    • Lokalavdelinger
    • Styrer og utvalg
    • Vår politikk
    • Ansatte
    • Ofte stilte spørsmål

Logg inn

Magma forskning og viten: 2/2024 Menneske mot maskin

Gjør digitaliseringen oss mer effektive og kunnskapsrike, eller bare mindre menneskelige?

Illustrasjon av eldre dame som ser nervøst på en veldig digitalisert mann i andre enden av skranken. Illustrasjonen viser til digitalisering og menneske mot maskin.
Portrettfoto av kvinne som ser lurt inn i kamera.

Muligheten av en øy

Digitaliseringen av offentlig sektor har vokst frem som et fragmentert stykke land. Forsker Margunn Aanestad vil bygge bro mellom menneske og teknologi.

  • Hva betyr det for offentlig sektor å ta ansvar i en digital tidsalder? (R)

    Økende digitalisering er en utfordring for samfunnet vårt, og offentlig sektor har en særlig plikt til å digitalisere på en ansvarlig måte. Offentlig sektor må også sikre at digital teknologi styrker heller enn å hindre sektorens samfunnsansvar, og sørge for at alle samfunnsaktører bruker digital teknologi på en ansvarlig måte.

  • Innbyggernes møte med en digitalisert offentlig forvaltning (R)

    Digitaliserte tjenester gir effektive og lett tilgjengelige løsninger, men kan de også undergrave demokratiet? Artikkelen beskriver digitalisering av offentlig forvaltning fra innbyggernes ståsted, med utgangspunkt i casestudier fra Skatteetaten, Nav og DFØ. Forfatterne diskuterer automatisering av arbeidsprosesser generelt og tjenester som Navs chatbot Frida spesielt. De peker på at digitalisering kan usynliggjøre oppgaver og sammenhenger i forvaltningen.

Utfordringer ved digitalisering i offentlig sektor

Det offentlige ordskiftet om digitalisering den siste tiden har dreid seg om både bruken av kunstig intelligens og om store digitaliseringsinitiativer som Helseplattformen og Navs sykepengeordning – men også om politiets manglende satsing på digitalisering. Fagredaktører Dingsøyr og Nesheim oppsummerer her dette temanummerets to fagartikler og tre forskningsartikler.

  • Hvordan kan vi oppnå det vi vil med digitalisering i helsesektoren? (F)

    Det er krevende å gjennomføre prosjekter i komplekse helseorganisasjoner. Småskalatenkning, kultivering og læring er sentralt for å lykkes. Aanestad drøfter erfaringer med komplekse IT-prosjekter, der tradisjonelle styringsverktøy som statens prosjektmodell og prosjektveiviser ikke alltid egner seg. Slike prosjekter preges av sosioteknisk kompleksitet, der teknologi, arbeidsoppgaver, rutiner og organisasjonsstrukturer spiller sammen og må ses i sammenheng.

  • Hvordan kan norske offentlige virksomheter lykkes med digitalisering? (F)

    Hva innebærer digitalisering i offentlige virksomheter, og hvordan sikrer man et godt resultat? Forskerne har spurt, og over 250 ansatte i norske offentlige virksomheter har svart. Responsen er klar: Digitalisering har store konsekvenser for offentlig sektor, og mange mener at virksomheten deres har en for passiv tilnærming. Utfordringene står i kø, i både strategisk, ledelsesmessig og operativ forstand.

  • Kontinuerlig samskaping? (F)

    Tverrfaglig samarbeid mellom saksbehandlere og utviklere i arbeidet med nye, digitale løsninger styrker Navs evne til oppgaveløsning, men samarbeidet er ikke problemfritt. Barbala og Sporsem har observert og intervjuet programvareutviklere og ekspertbrukere i Nav om samskapingen av nye løsninger med digital saksbehandling.

Tilbake til Magma-forsiden

Her finner du oversikt over tidligere Magma-utgaver.

Econa logosymbol – lenke til forsiden
  • Bli medlem i Econa
  • Om medlemskap i Econa
  • Ofte stilte spørsmål
  • Ledige stillinger
  • Pressebilder
  • Medlemsbetingelser
  • Personvern
  • Informasjonskapsler

Econa

Kongens gate 6

Postboks 1869 Vika

N-0153 Oslo

Tlf. 22 82 80 00

support@econa.no

Org nr. 967 371 696

Facebook Instagram LinkedIn
Kart som viser Econas adresse Vis stort kart