Magma Utgave 2021 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Gry Ljøterud FOTO: Julie Hrncirova

Den lengste reisen

Jarle Moberg og Fredrik Mørch-Johnsen ville oppleve hele verden i studietiden. Det endte med at de åpnet opp hele verden for nordmenn – gjennom den suksessrike reisebutikken Chillout.

Fulgt hverandre: Studiekamerater og kollegaer Jarle og Fredrik har holdt sammen siden NHH-tiden. Der pønsket de ut forretningsideen Chillout.

Spørsmålet var: – Du skal ikke være med ut og reise, da, Fredrik?

Svaret kom raskt: – Jo, det vil jeg.

Denne lille dialogen ble starten på reisebutikken Chillout. Gnisten til opplevelser og reiser tok fyr hos den unge studenten Fredrik Mørch-Johnsen. Etter et halvt års backpacking ble han rett og slett hekta på reiser.

Han hadde akkurat kommet inn på studier i Oxford, men oppdaget at det var mer fristende med en reiseopplevelse. Oxford ble raskt byttet ut med ryggsekk i Europa og Asia. 

Globerotter: Fredrik, med et kart som selges i butikken. Knappenåler kan setter på de fleste kontinenter.

Våre store planer trengte en god neve startkapital. Vi skulle skape et helt reisekonsept. 

Da han kom hjem og startet studier ved NHH, møtte han sin nåværende kompis og medgründer Jarle Moberg. De traff hverandre i en faddergruppe og holdt sammen gjennom hele studietiden.

15 år senere holder de fortsatt sammen, men nå som ledere av reisebutikken Chillout med 50 ansatte.

– Hvorfor valgte dere en usikker gründertilværelse?

– Helt fra jeg var liten, har jeg likt å jobbe i butikk, innrømmer Jarle Moberg. Jeg var fascinert av å kjøpe og selge. Jeg kjøpte godteri i storpakker og solgte videre på gata. Etter hvert begynte jeg med internettselskaper, lagde hjemmesider og tjente egne penger, sier gründeren og alt-mulig-mannen.

Mørch-Johnsen er også oppvokst med gründerskap. Med foreldre som importerte teip og drev egen virksomhet, måtte Fredrik tidlig lære seg å gjøre småjobber.

– Både Jarle og jeg har nok alltid hatt gründerspiren i kroppen. Vi har vært sta nok til å følge vår forretningsidé fra start til mål, sier Mørch-Johnsen, som er daglig leder for virksomheten.

Det startet i Bergen

I Bogstadveien i Oslo ligger én av de fire Chillout-butikkene. Her finner man Lonely Planets reisebøker, hengekøyer, myggnetting, tarp og telt. Reiseglade butikkmedarbeidere hjelper kundene med valg av termos, teltstenger og reisetips i Andesfjellene. Tanken er at man skal finne alt man trenger for en god reiseopplevelse, enten det er fottur i fjellet eller ekspedisjon i Sør-Amerika. Men det hele startet et annet sted i Norge.

Etter at Moberg og Mørch-Johnsen var ferdig med masteroppgaven, som handlet om forretningsideen bak Chillout, var tiden inne for å sette teori ut i praksis. Planleggingen startet på en hybel på ni kvadratmeter i Bergen. Hybelen fungerte som bosted for Moberg og kontor for begge. Her klekket de ut forretningsplaner og jobbet hardt for å skaffe sårt tiltrengte penger for å starte.

– Våre store planer trengte en god neve startkapital. Vi skulle skape et helt reisekonsept. Takket være venner og familie klarte vi å skrape sammen et par hundre tusen, ikke millioner, til å få realisert den første butikken i Bergen, husker Moberg og Mørch-Johnsen.

De skaffet butikklokaler i Torggaten, brukte mye tid på å pusse opp lokalene og gikk til innkjøp av kaffemaskin for å definere lokalet som en kafé. Alt var klart for å ta imot kunder, som i starten bestod av studenter og journalister fra naboen Bergens Tidende.

– Vi var utrolig spent og visste ikke helt hva vi gjorde. Samtidig var gleden og stoltheten stor over å ha fått til noe. Vi åpnet kafeen med billige priser, men da vi satte opp prisene, begynte folk å handle. Da tenkte de sikkert at det var kvalitet, humrer Moberg.

– Hvilken nytte har dere hatt av studiene?

– Vi tok gründerfag som markedsføring og brand management, og jobbet godt i kollokvier. I starten var det veldig fritt på NHH, og vi fikk muligheten til å reise samtidig som vi studerte. Det verdifulle med NHH, slik vi ser det nå, er miljøet og nettverket man får. Tankesettet har man lært, men de fleste har behov for opplæring når de kommer i jobb uansett.

– Vi lærte å skape mest mulig verdi for kunden, sier Jarle, som er enig med Fredrik i at det var studietiden som var opphavet til etableringen. Den viktige læringen kom imidlertid etter studiene. Blant annet at en misfornøyd kunde som får hjelp, blir en mye mer fornøyd kunde. 

Lidenskap for reise

Begge gründerne vet alt om hva man trenger på tur. Skal man henge med disse gutta, er det smart å ha et gyldig pass. Dette har også kona til Mørch-Johnsen lært. Etter bryllupsdagen befant de seg på flyplassen, på vei til Italia. Der oppdager hun en rift i passet, og den planlagte bryllupsreisen måtte kanselleres der og da. Italia ble byttet ut med Hellas, og i samme slengen tok de like godt med seg en måned i India og tre måneder i Buenos Aires.

Man reiser med ulike mål og ønsker, men opplevelser og aktivitet er den røde tråden for Chillout. Dermed fikk de med seg eventyreren Aleksander Gamme, som også er polfarer og har besteget Mount Everest. Etter hvert har flere erfarne fjellfolk og globetrottere blitt med på laget.

Halvt år uten lønn

Det tar tid å bygge seg opp. Å skaffe kapital er én ting. Å ikke ta ut lønn på et halvt år er også noe man må stå i. Begge er enige i at denne tilværelsen ikke er egnet for familiefolk eller de som har ansvar for andre enn seg selv.

– De første årene jobbet vi døgnet rundt. Vi tok ut minimalt med lønn. Selv om vi nå leder en butikk som går veldig godt, har vi alltid jobben i bakhodet. Det er baksiden ved å drive sitt eget. Vi har vanlig 8–16-jobb og stor frihet til å planlegge vår egen hverdag. Men det blir fort fire–fem timer på kvelden, og vi er mentalt til stede på jobb 24/7.

Strategien har vært å bygge sten for sten, ikke gape over for mye. De har til gode å gå på trynet, men utfordringene har stått i kø.

– Iskalde desembermåneder, mange regninger på en gang, og nå pandemien, sier Moberg.

Som mange andre måtte de også permittere hele staben. I siste runde ble de også pålagt å stenge butikken, noe Moberg er svært lite fornøyd med.

– Nedstengingen anser jeg som svært unødvendig og urettferdig. At noen skal få være oppe, mens andre må stenge ned. Jeg ville mye heller ha det åpent, med fem kunder i butikken. Men å legge ned yrkesforbud uten noen form for kompensasjon, i et samfunn som Norge, det burde ikke vært lov, mener han.

I dag har alle permitterte kommet tilbake i jobb. Moberg og Mørch-Johnsen har nettopp ført en vellykket emisjon for å hente nye penger. Planen om å skalere opp har ligget der lenge, men de ønsket ikke å selge seg for billig. Nå var riktig tidspunkt, og planen er å åpne Chillout i flere store byer i Norge, samtidig som nettbutikken fylles opp.

– Hvor mye betyr penger for dere?

– Vi håper vi blir rike. Vi har aldri lagt skjul på at Chillout skal tjene penger og bli et stort konsept. Men det har aldri vært vårt mål. Da hadde vi gjort noe helt annet, sier de begge.

– Hvor lenge skal dere holde på?

– Ut livet. Selv om vi krangler mye, eller diskuterer, som Mørch-Johnsen kaller det, ser vi for oss å holde på i mange år fremover. Når man har jobbet sammen natt og dag i så mange år, utvikler man et forhold på godt og vondt. Vi er som et gammelt ektepar som ennå ikke har hatt de store konfliktene. Vi er heldigvis ikke som et rockeband, medgir Moberg.

Begge har kommet dit at de må ta hensyn til barn og familie. De mest ekstreme turene må legges på hylla i noen år. Reisene i sommer har gått til feriehus i Danmark og hytta.

– Vi får ikke lenger angst av å ikke reise, men drømmen er å bruke enda mer tid på reising fremover, håper de begge.

Majorstua: Hva skal det være? Et kart, telt eller ryggsekk? Jarle og Fredrik byr på det aller meste i sin butikk på Majorstua, Oslo.

Jarle Moberg

Utdanning: Master fra NHH
Alder: 39 år
Bor: Grünerløkka
Sivilstand: Samboer, to barn
Favorittreisemål: Thailand
Reiser aldri uten: T-skjorter fra Icebreaker
Beste reisetips: Utforsk, søk lokal mat, slapp av, og unngå turistfeller! (sett av nok tid på hvert sted)

Fredrik Mørch-Johnsen

Utdanning: Master fra NHH
Alder: 41
Bor: Moss
Sivilstand: Gift, tre barn
Favorittreisemål: India, men elsker å oppleve nye steder. Må innrømme at jeg har vært farlig mange ganger i Piemonte, og det går sjelden en dag uten å drømme om maten og vinen derifra.
Reiser aldri uten: T-skjorte i ull fra Icebreaker.
Beste reisetips: Snakk med folk. Det er utrolig hvor gjestfrie mange kan være, og hvor mye kunnskap man kan få med seg på veien.

Nå har de kommet til et vendepunkt, både for virksomheten og for seg selv. Om fem år vil Chillout være ganske mye større enn i dag. Men viktigst er det å beholde sjelen og visjonen: lysten på å oppleve verden.

Å drive en bedrift i praksis er noe man bare gjør, man lærer det ikke. Det meste måtte vi finne ut selv, sier de begge.

– Det ble intet mindre enn tre bryllupsreiser det året, innrømmer Mørch-Johnsen.

– Å reise er en lidenskap for oss. Vi registrerer også at friluftsinteressen har økt kraftig hos folk, godt dyttet frem av pandemien. Folk vil ha aktivitet når de reiser. Dette er en trend som har vokst, godt fulgt av miljøbevisstheten. Dette treffer vår visjon perfekt, medgir Moberg.

– Vi er nok ikke de første som har funnet på begrepet Green Friday, men vi hadde aldri hørt om det før da vi bestemte oss for å bytte ut Black med Green. Våre tilbud var grønne produkter samt bytting og deling av varer. Året etter var det flere som gjorde som oss.

Bla deg gjennom hele Magma nr. 4 2021

 

 

 

 

 

)