Magma Utgave 6 2021 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Ronja Sagstuen Larsen FOTO: Ronja Sagstuen Larsen

Direkte talt: Bente Sollid Storehaug

UNG REDAKTØR. Hun startet sin yrkeskarriere som landets yngste medlem av Norsk Redaktørforening som ansvarlig redaktør for lokalavisen Kyst-Nytt, eid av Romsdals Budstikke. Hun var da 19 år gammel. Sollid Storehaug har sittet i flere regjeringsoppnevnte råd, blant annet i ekspertutvalget som utreder fremtidig finansiering av NRK (2015-2016).

Foto: Ronja Sagstuen Larsen

Om å bli pensjonist

Det er et helt ukjent begrep i min verden, jeg skal jobbe så lenge noen har bruk for meg. Den dagen du slutter å gjøre ting og utfordre deg selv, så melder du deg av en nødvendig utvikling. Alt rundt oss er i stor endring.

Digitalisering og digital transformasjon

Det er to forskjellige prosesser. Digitalisering innebærer å gjøre bedriften mer effektiv ved å digitalisere og automatisere arbeidsprosesser ved hjelp av ulike teknologier.

Transformasjon er den største utfordringen næringslivet står overfor, og kanskje den vanskeligste lederoppgaven i dag. Det er seige prosesser som gjerne tar 10–15 år å gjennomføre.

Tradisjonelle virksomheter utfordres av innovatører som bryter ned monopoler og etablerer helt nye forretningsmodeller. Da havner de i en situasjon hvor de må tilpasse eller transformere seg. Det kan være en bank som opplever at alle tjenestene de hadde tidligere, for eksempel bankfilialer, blir digitale tjenester levert på en smarttelefon. Å transformere seg er å tilpasse seg både de digitale og de bærekraftige skiftene i samfunnet.

Fanget i nettet

Jeg tror ikke noe av det jeg kommer til å jobbe med noen gang, vil gi meg samme aha-opplevelse som da jeg så og skjønte internett for første gang. Det øyeblikket ble starten på hele min voksne karriere.

Jeg innså at jeg kunne starte min egen bedrift og bygge en ny bransje, internettkonsulentbransjen, og tanken var å hjelpe bedrifter med å komme seg på nett og bygge internettbaserte tjenester. Medgründeren min sa at «jeg tror internett er mer spennende enn cd-rom». Fascinasjonen ved at du kunne oppdatere med et tastetrykk, traff meg der og da. Vi så oss aldri tilbake.

Om forståelse av internett

Jeg er veldig glad for at jeg var 25 år og ikke redd for å kaste meg ut i det. I mange år var det mye misjonering. Vi ble kalt den nye økonomien. Da en ung jente på 28 år som ledet en ny internettbedrift, sa at «internett kommer til å forandre alt» i 1997, kan du være sikker på at det var en SAS-direktør som tok ordet og sa «internett kommer ikke til å ha noe å si for vår forretningsmodell». Når den tidens meninger om teknologien og fremtiden ble så vidt forskjellige, hvem lyttet de erfarne lederne til da?

Alle nye teknologier møter motstand og fornektelse i begynnelsen. Man holder igjen så lenge man kan, fordi det er så mye verdier i det man har. Men uansett hvordan du ser det, så er vi bare i starten av en digital tidsalder. Noen er blindet av sin egen suksess og er fortsatt ikke villig til å se at det kan skje endringer i egen bransje. Men disse endringene kommer.

Den som tror at vi er gjennom dette nå, må gå den reisen på nytt og erkjenne at den ene teknologien bygger på den andre.

Umoden mottakelse

En bankdirektør fortalte meg da jeg var 26–27 år, at jeg måtte tone ned dette internettpratet mitt hvis jeg skulle bli tatt på alvor i hans bransje. Jeg trodde jeg gjorde ham en tjeneste ved å fortelle ham at hans bransje kom til å bli sterkt digitalisert. Han var ikke klar for å høre det, og jeg fikk heller en streng pekefinger. Mennesker trenger tid til å absorbere. Vi trenger tid på å endre vaner. Vi kunne handle dagligvarer på nett for tjue år siden, men vi var ikke digitalt modne for å gjøre det til en suksess. Det er vi som bestemmer tempoet i enhver digital transformasjon.

Les hele Magma 6/21