Sjefen har rett, uansett
Hvordan håndtere sjefen som ofte tar feil, men sjelden lærer av det?
Hei, Kristin
Jeg har en spennende jobb hvor jeg lærer mye, får mye ansvar og stadig nye utfordringer. Egentlig drømmejobben. Det er likevel en liten ting som gnager, og det gnager mer og mer: Sjefen min tar ofte feil, men tror og mener oppriktig at han har rett. Hvordan kan jeg si ifra eller gjøre oppmerksom på når han tar feil? Jeg er redd for å falle i unåde slik at jeg ikke lenger får nye og spennende oppgaver.
Hilsen Bedreviter
Kjære Bedreviter
Fint at du tar opp dette med hvordan man skal ta opp vanskelige saker i et arbeidsforhold. Det at det er nettopp lederen din som tar feil, kan gjøre det ekstra krevende for deg, for du vet ikke hvordan han vil reagere, eller om det kan få noen negative konsekvenser for deg. Videre skriver du at det er et tilbakevendende problem. Dette er med andre ord noe du virkelig bør gjøre noe med.
Generelt vil jeg anbefale å reflektere over hvordan ytringsklimaet er der du jobber nå. Hvordan opplever du muligheten til og konsekvensen av å si din mening? For å kunne gjøre det må du stille deg selv to spørsmål:
- Er det trygt eller blir jeg straffet hvis jeg sier ifra om kritikkverdige forhold og feil eller foreslår forbedringer?
- Nytter det å si ifra? Med andre ord: Blir det jeg sier ifra om – ytringen min – tatt hensyn til og gitt en skikkelig vurdering?
Professor Amy C. Edmondson ved Harvard Business School kaller det psykologisk trygghet. Du har sikkert hørt begrepet før, og det betyr kort fortalt at du som ansatt er komfortabel med å uttrykke egne meninger og ta risiko, uten å bekymre deg for å bli latterliggjort, ydmyket eller møte andre negative reaksjoner fra kollegaer.
Hint og håp
Graden av psykologisk trygghet i et arbeidsforhold blir tydelig i det øyeblikket du må velge mellom å tie eller å snakke. Det å fortelle noen at de har gjort feil er i seg selv en modig handling, og det blir vanskeligere når det dreier seg om en overordnet. En måte å finne ut av lederens reaksjonsmønster på er å bruke en teknikk som heter hint og håp - en metode filosofen Jürgen Habermas beskriver i sin teori om kommunikativ handling. Habermas beskriver at vi kan komme med indirekte antydninger eller hint i håp om at den andre personen skal ta poenget uten at vi eksplisitt sier det. Dette kan være en subtil måte å påvirke noen på uten å konfrontere dem direkte, og en skånsom måte å ta opp problemer på mens du bygger en sterkere relasjon til sjefen.
Samtidig kan det å hinte fremfor å være direkte også skape misforståelser. Teknikken med å hinte og så håpe lykkes ikke alltid – det kan tenkes at lederen din ikke oppfatter hintet, eller verre, at det oppleves som utidig og irriterende mas.
Test relasjonen
Hvordan vet du når relasjonen er sterk nok til å gå over til en mer direkte dialog? En god indikator kan være når sjefen din aktivt ber om tilbakemeldinger og forbedringsområder. Det viser at han er åpen for konstruktiv kritikk og ønsker å forbedre seg, og det kan også være et tegn på at relasjonen dere imellom er sterk nok til å tåle mer direkte og ærlig kommunikasjon.
En annen indikator kan være hvordan sjefen din reagerer på mindre kritiske tilbakemeldinger. Hvis han tar positivt imot og bruker dem til å gjøre forbedringer, kan det være et tegn på at dette er en leder som faktisk er åpen for mer direkte tilbakemeldinger.
Det kan være utfordrende å balansere ærlighet opp mot gode relasjoner på arbeidsplassen. Avslutningsvis får du derfor noen generelle råd for hvordan du kan forberede deg til en vanskelig samtale:
- Tid og sted: Velg riktig tidspunkt og et avskjermet sted for samtalen. Dette viser respekt og profesjonalitet.
- Vektlegg løsningen: Framhev hvordan korrigeringen kan bidra til at teamet eller prosjektet lykkes, i stedet for å fokusere på feilen.
- Vis forståelse: Vær empatisk og forståelsesfull, og sett ord på at alle kan gjøre feil.
- Bygg relasjoner: Sørg for å bygge et godt forhold til sjefen og kollegaer over tid, slik at de ser deg som en pålitelig og støttende medarbeider.
Lykke til!
Hilsen Kristin
Har du et jobbrelatert spørsmål du ikke tør å stille i plenum? Send det inn til magma@econa.no.