Gi meg en kreativ revisor
Revisorenes historie er dørgende kjedelig. Det er det bare de selv som kan gjøre noe med.
Jeg skulle egentlig bli lege, men jeg fikk 4 på muntlig eksamen i naturfag. Så da valgte jeg meg økonomi med regnskap og finans som fordypning. Det har jeg aldri angret på.
Det er lenge siden jeg har jobbet direkte med revisjon, men faget og erfaringen har gitt meg en uvurderlig grunnmur. Gjennom hele karrieren har jeg alltid hatt med meg denne stoltheten av og tryggheten om at jeg forstår. Jeg forstår hvordan et regnskap er bygget opp, jeg forstår hva som ligger bak tallene. Det gir meg indre ro.
Samtidig gir det meg en forståelse av hvilket uutnyttet potensial som ofte ligger i revisors rolle. For revisor kan selvsagt holde seg til å kvalitetssikre regnskapet, men hun kan også benytte muligheten til å ta et steg tilbake, danne seg et overblikk, og gi gode råd. Slik kan revisor bli en større ressurs, få større påvirkningskraft – og kanskje fremstå som en mer attraktiv yrkesgruppe. Det siste er også viktig, for i dag er det for få mennesker som ønsker å arbeide med revisjon.
Mulighetenes marked
Når jeg etterlyser kreative revisorer vil sikkert mange kjenne at varsellampene blinker. Folk flest ønsker seg kanskje en streit revisor i blå dress og nystrøket skjorte med en aura som utstråler tillit, ikke krumspring.
Saken er at det ikke nødvendigvis er noen motsetning mellom de to. Selv om revisjon er et fagfelt med strenge regler og standarder, finnes det flere måter å bruke kreativitet og innovasjon på for å skille seg ut og tilføre merverdi – uten at det betyr juks eller bedrageri.
Regnskapet oppsummerer det monetære resultatet av perioden som har vært, men det gir også et grunnlag for hva som kan være neste steg forbedriften. Har du for eksempel råd til å gå inn i et nytt marked? Her kommer kreativiteten inn. Som leder bruker du regnskapet ti lå ta strategiske beslutninger. Det er det eneste håndfaste vi har. Her er det med andre ord mange muligheter for en revisor.
Strategisk partnerskap
Tradisjonelt er revisjon et bakoverskuende kontrollverktøy, men med nye krav som følger ESG-rapporteringen er dette i ferd med å endre seg: revisorer er nødt til å se fremover i tid. Jeg tror det er bra for bransjen, og at det vil føre med seg mange nye muligheter, også for oss som er kunder. Revisorer kan bruke kreativitet for å gå et skritt videre og bli rådgivere, ved å bruke sin innsikt i regnskap og finans til å hjelpe kundene med å finne nye muligheter for vekst, effektivisering eller risikooptimalisering.
Når revisoren går fra å bare bekrefte regnskapet til å tilby råd om hvordan vi kan håndtere fremtidige økonomiske utfordringer eller uforutsette hendelser, vil hun også bli mer uunnværlige for sine kunder.
Kunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyse åpner for å utføre revisjonsprosesser mer effektivt. Dette kan forbedre kvaliteten, i tillegg til å frigjøre tid fra rutinearbeid til fordel for mer kreativ og kritisk tenkning.
Signatur av gull
Revisjon som fag og yrkesgruppe har et omdømmeproblem. Revisorforeningens omdømmekampanje fra 2023 brukte blant annet denne setningen for å endre måten folk tenker om revisoren på:
«Alle vet at signaturen til Munch er verdifull, men visste du at signaturen til en revisor er gull verdt?»
Historien er altså at revisorens signatur er uunnværlig, men det vet allerede alle som leverer regnskap til Brønnøysund. Poenget er hva mer revisorene kan bruke tallene til. Historiefortelling, for eksempel. En mer interessant og lettfattelig historie rundt tallene kan bidra til at kunden får bedre forståelse for sine finansielle situasjoner, og det kan også gjøre revisorens rolle mer attraktiv og verdsatt. Kreativitet i hvordan man bygger relasjoner med klienter – å vise empati, forstå deres utfordringer og komme med konkrete, praktiske løsninger – kan gjøre revisoren uunnværlig som rådgiver, men det kan også gjøre det mer fristende å bli revisor.
Det ligger makt i tall, men det ligger også makt i historier. Det er på tide at revisorene forandrer sin.