Magma Utgave 3 2022 Magma logo - lenke til Magma forsiden
TEKST: Sara Ecker FOTO: Econa

Mine tips for å takle en stressende studenthverdag

Det er nok mange med meg som kan kjenne på at studielivet kan være slitsomt iblant. Hverdagen består av skole, venner, familie, jobb, kanskje et verv eller to og andre interesser, og plutselig kan det bli for mye. Jeg ønsker å dele mine beste tips for hvordan jeg håndterer min hektiske studenthverdag på NMBU.

Sara Ecker Studiested: NMBU, 3. klasse. Medlem av Studentutvalget.

Foto: Econa

Da jeg startet på Norges miljø‑ og biovitenskapelige universitet (NMBU), var det mange muligheter som åpnet seg for meg. Jeg gikk rett fra videregående til studier og var nysgjerrig på hva det ville si å være student. Faktisk var det å søke om å få bli styremedlem i Econa NMBU noe av det første jeg gjorde. Senere hoppet jeg på alle mulighetene som bød seg. Jeg har blant annet prøvd meg bak baren på samfunnet i Ås, jobbet som studentassistent, engasjert meg under UKA, samtidig som jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene. Det var gøy å prøve mye nytt, jeg fikk nye erfaringer, nye venner, et større nettverk og en større ansvarsforståelse i prosjekter.

Samtidig som jeg syntes det var gøy å engasjere meg i nye ting, ble det tidvis for mye, og kalenderen min ble raskt fylt opp. I to år sjonglerte jeg skolen, deltidsjobben, venner, verv, familie og kjæreste. Jeg følte jeg ble dratt i alle retninger, og uten at jeg klarte å balansere det på en god måte. Det ble helt nødvendig å ta noen grep for å få kontroll på hverdagen min.

Kvinne liggende på seng med hår over ansiktet

ENERGI Det er smart å prioritere tiden din til de tingene som gir deg energi, og gi avkall på det som tar energi, og som sliter deg ut, sier student Sara Ecker.

Foto: Kinga Cichewicz/Unsplash

Prioriter de tingene som gir deg noe tilbake

Det enkleste grepet jeg tok, var å begynne å prioritere aktivitetene mine, takke nei til det jeg ikke hadde kapasitet til, og prioritere å finne tid til de tingene som virkelig betydde noe for meg. Jeg sluttet i én av to deltidsjobber og tok et steg tilbake fra flere av mine tidligere engasjementer. Det er smart å prioritere tiden din til de tingene som gir deg energi, og gi avkall på det som tar energi, og som sliter deg ut.

Jeg har for eksempel følt på at det tidvis kan bli for mange fester og vors på kort tid.

Fysisk aktivitet kan hjelpe i en stressende hverdag

Å holde meg fysisk aktiv har vært viktig for meg. Som student blir det mange tunge timer på lesesalen, som for meg tidvis har ført til perioder med mye hodepine og smerter i nakken. Jeg vet at plagene blir mindre når jeg trener, men det har ofte vært krevende å motivere meg for å gjøre det. Jeg bestemte meg for å sette meg et mål, og meldte meg på Oslo halvmaraton 2022. Deretter fant jeg et treningsprogram som skal hjelpe meg med å komme i form til løpet. Ettersom jeg allerede hadde betalt deltakeravgiften, følte jeg en sterk forpliktelse til å følge opp treningsprogrammet, som foreslo tre løpeøkter i uken. Jeg har klart å trene mer dette semesteret enn jeg har gjort tidligere, og det merkes på både kropp og sjel, og øktene på lesesalen har blitt mye enklere.

Det er lov å droppe festen når du ikke orker

For å ta vare på meg selv er det viktigste jeg gjør, å ta en pust i bakken når livet blir hektisk. Jeg har for eksempel følt på at det tidvis kan bli for mange fester og vors på kort tid. Som studenter er jo det å feste og være sosiale med venner noe av det morsomste vi gjør, men det kan også bli for mye. Jeg vet med meg selv at flere fester på samme uke går ut over skole og andre forpliktelser, noe jeg ikke alltid er like komfortabel med. Men det er faktisk ingen skam å takke nei når du ikke orker, og heller velge å bli værende på sofaen hjemme. Det gjør at jeg ivaretar meg selv, samtidig som jeg i mye større grad nyter de festene jeg deltar på.

Ta vare på deg selv

Mitt budskap er at det vil være perioder der vi studenter føler oss overveldet. Da håper jeg du tar deg tid til en pust i bakken og å ta ekstra hensyn til deg selv. Ta de grepene som passer deg, og prioriter de tingene som gir nettopp deg ro, selv når du egentlig føler du må dra på den festen. Husk at studietiden ikke bare skal handle om skole og stress, vi skal også ha det gøy, prøve nye ting og skape minner for livet. Pass på at du ikke gaper over mer enn du kan svelge, og prioriter de tingene som gir deg energi i en ellers stressende hverdag.

Oppdag mer spennende lesestoff fra Magma 3/2022 her

)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

For at du skal få en best mulig brukeropplevelse, bruker vi informasjonskapsler til å hente inn statistikk om hvordan nettstedet brukes. Les mer om informasjonskapsler.