Filosofisk førstehjelp i krevende situasjoner på jobben
Opplever du uenighet og støy på arbeidsplassen? Hvordan kan du bli bedre til å håndtere slike krevende situasjoner?
Opplever du uenighet og støy på arbeidsplassen? Hvordan kan du bli bedre til å håndtere slike krevende situasjoner?
Vi har invitert filosofen Øyvind Kvalnes til vårt forum. Tidligere i år ga han ut boken «Filosofisk førstehjelp». I boken skildrer han fem strategier for å møte mennesker du er uenig med. Du kan velge mellom å:
- Misjonere
- Konversere
- Kverulere
- Kansellere
- filosofere
Hver av disse strategiene kan være riktige til ulike tider, men den filosoferende strategien vil få mest oppmerksomhet. Hvordan få til en god samtale som avdekker hva som er sant og riktig i en fastlåst situasjon på jobb? Kvalnes er inspirert av et sitat fra Arne Næss: «I en atmosfære av vennlighet kan vi tåle mye fra andre». Vennlig friksjon kan være nøkkelen til å skape magisk samarbeid i organisasjoner.
Øyvind Kvalnes er professor i organisasjonsadferd ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, og underviser i etikk, ytringsklima og ledelse. Han har en doktorgrad i filosofi, og er opptatt av å bruke filosofiske begreper til å forstå og finne løsninger på utfordringer i organisasjoner. Han skriver jevnlig om arbeidsliv i Dagens Næringsliv.
Program
Kl. 17:00 - 17:30 Mingling, kaffe/te og lett servering
Kl. 17:30 - 18:15 Filosofisk førstehjelp for ledere
Kl. 18.15 – 18.30 Spørsmål og svar
Velkommen!