Filosofisk førstehjelp i krevende situasjoner på jobben

Opplever du uenighet og støy på arbeidsplassen? Hvordan kan du bli bedre til å håndtere slike krevende situasjoner?

Tid og sted

  • Torsdag 9. februar
  • 17.30 - 19.00
  • Høyres Hus
  • Stortingsgaten 20
  • 0161 OSLO

Priser, plasser og frister

  • Medlem: Gratis
  • Student medlem: Gratis
  • Ledige plasser: 0
  • Påmeldingsfrist: 8. februar

Kontaktperson

Påmelding

Påmelding

Ved kurspåmelding samtykker du til at persondata relatert til kursdeltagelsen lagres og forvaltes av Econa.

Opplever du uenighet og støy på arbeidsplassen? Hvordan kan du bli bedre til å håndtere slike krevende situasjoner?

Vi har invitert filosofen Øyvind Kvalnes til vårt forum. Tidligere i år ga han ut boken «Filosofisk førstehjelp». I boken skildrer han fem strategier for å møte mennesker du er uenig med. Du kan velge mellom å:

  • Misjonere
  • Konversere
  • Kverulere
  • Kansellere
  • filosofere

Hver av disse strategiene kan være riktige til ulike tider, men den filosoferende strategien vil få mest oppmerksomhet. Hvordan få til en god samtale som avdekker hva som er sant og riktig i en fastlåst situasjon på jobb? Kvalnes er inspirert av et sitat fra Arne Næss: «I en atmosfære av vennlighet kan vi tåle mye fra andre». Vennlig friksjon kan være nøkkelen til å skape magisk samarbeid i organisasjoner.

Øyvind Kvalnes

Øyvind Kvalnes er professor i organisasjonsadferd ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, og underviser i etikk, ytringsklima og ledelse. Han har en doktorgrad i filosofi, og er opptatt av å bruke filosofiske begreper til å forstå og finne løsninger på utfordringer i organisasjoner. Han skriver jevnlig om arbeidsliv i Dagens Næringsliv.

Program

Kl. 17:00 - 17:30 Mingling, kaffe/te og lett servering

Kl. 17:30 - 18:15 Filosofisk førstehjelp for ledere

Kl. 18.15 – 18.30 Spørsmål og svar

Velkommen!

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

For at du skal få en best mulig brukeropplevelse, bruker vi informasjonskapsler til å hente inn statistikk om hvordan nettstedet brukes. Les mer om informasjonskapsler.