Våre ferievaner er viktige for næringslivet
Sommerferien står for tur om ikke så lenge. For de fleste av oss blir det heller ikke i år mulighet til en etterlengtet tur til sydlige strøk.
For noen handler det om økonomi: Pandemien har gitt langvarige permitteringer og arbeidsledighet, og flere har fått kjenne på usikkerheten og vil ha en buffer for urolige tider. Men for de fleste nordmenn er økonomien fremdeles grei, vi har en trygg jobb, og vi har et ønske om å bruke litt penger på å skape gode ferieopplevelser og minner sammen med våre nærmeste.
Noen som har slitt ekstra mye gjennom pandemien, er de som lever av turistaktiviteter. De har blitt rammet av nasjonale og lokale tiltak og av at utenlandske turister for tiden ikke slipper inn i Norge. Turistnæringen blødde i fjor, og den vil lide stort også i 2021.
I et normalår er det om lag 10 millioner gjestedøgn med turister som kommer fra utlandet for å oppleve vakker norsk natur og kultur. I år som i fjor vil de utenlandske turistene stort sett utebli. Det har store konsekvenser for reiselivsnæringen. Hele økosystemet som tar vare på utenlandske turister, er rammet: Flyene står på bakken, og ferjene ligger ved kai. Hotellene står tomme, restaurantene likeså. Turguidene står uten oppdrag. Drosjer og turbusser står uten reisende.
Turistnæringens inntekter handler ikke bare om antall turister, men også om turistenes forbruksmønster. Nordmenn på ferie i eget land reiser i egen bil, går turer i fjellet på egen hånd, tilbereder mat fra Kiwi og overnatter hos venner og kjente. Tradisjonelt sitter pengene våre løsere når vi er i utlandet: Vi kjøper komplette, tilrettelagte opplevelser, slik utenlandske turister gjør i Norge. Kanskje skulle vi unne oss litt mer luksus på norgesferien i sommer? Bruke gode, lokale restauranter, bo på vakre turisthoteller, oppleve nærhet til naturen i leid kajakk med lokalkjent guide?
Norge er et vakkert og attraktivt ferieland. Mange nordmenn fikk i fjor en aha-opplevelse da de oppdaget hvor mange flotte steder landet vårt har å by på. I år kan vi igjen velge å gjøre det beste ut av situasjonen, og oppleve eget ferieland. Landet har såpass mye variert å tilby at det er muligheter for å oppleve noe nytt og spennende hvert år. Eller kanskje dere har funnet et favorittsted å komme tilbake til?
De utenlandske turistene vil komme tilbake når pandemien er over. Norge som destinasjon har ikke tapt seg, tvert imot. God plass og ren luft blir verdsatt høyere når vi har vært gjennom en pandemi som har stengt folk inne over lengre tid. Men på veien dit risikerer mange å gå konkurs. Når vi reiser til en liten vestlandsbygd, har det en verdi at det majestetiske trehotellet med vakre utskjæringer har vært drevet av samme familie i fem generasjoner. Etter pandemien, når utsatte offentlige skatter og avgifter skal betales, kan det hende at familien må overlate arvesølvet til andre.
Våre ferievalg er avgjørende for lønnsomheten i en hardt prøvet reiselivsnæring. Den enkelte av oss har ikke ansvaret for å holde liv i næringen, og vi skal ikke føle skam om vi ikke velger å støtte norske reiselivsaktører i sommer. Men når sommerens planer skal spikres, er det verdt å tenke på at egen nytelse kan kombineres med å støtte en næring som er hardere rammet av pandemien enn de fleste andre.
God sommer!