Rydd opp i Google
Potensielle arbeidsgivere vil garantert søke deg opp på nett for å danne seg et bilde av hvem du er. Da er det viktig at du har kontroll over søkeresultatet.
Tror du at du ikke har kontroll over hva Google viser om deg? Der tar du feil. Vi har samlet noen tips til hvordan du kan gjøre søkeresultatet så positivt som mulig.
Google deg selv
Det første du bør gjøre, er å søke opp deg selv i den vanligste søkemotoren: Google. Logg deg ut av Google-kontoen din. Åpne så et inkognitovindu eller et annet privat browservindu, slik at du ikke får søkeresultater som er spesielt tilpasset for deg. Søk systematisk gjennom alle kombinasjoner det er sannsynlig at andre vil prøve:
- ditt eget navn, både med og uten anførselstegn: Navn Navnesen og "Navn Navnesen"
- alle navnekombinasjoner: med og uten mellomnavn
- kallenavn mange bruker på deg
- e-postadressen og telefonnummeret du bruker i søknaden og CV-en din
- brukernavnene dine for de sosiale mediene du bruker, og eventuelle andre online kallenavn man lett kan finne ved å se på profilene dine
For hvert søk, sjekk de første par sidene med resultater. De færreste klikker seg videre etter første side, men det er best å være føre var. Still deg selv følgende spørsmål:
- Handler resultatene om meg, eller om en annen med samme navn?
- Stemmer resultatene med den jeg sier at jeg er?
- Er det noe jeg ikke vil at en potensiell arbeidsgiver skal se?
- Er det noe som ikke handler om meg, men som kan skade omdømmet mitt?
- Kommer LinkedIn-profilen min opp?
- Hvor kommer resultatene fra?
Sjekk også bilderesultatene for hvert søk.
- Kommer det opp bilder av deg?
- Er bildene profesjonelle?
- Er det bilder der du ikke vil at en potensiell arbeidsgiver skal se?
- Er det bilder der som ikke er av deg, men som du ikke vil at en potensiell arbeidsgiver skal tro at er deg?
- Bekrefter bildene det du sier om deg selv i søknaden og CV-en?
- Hvor kommer resultatene fra?
Hvis du synes alle resultatene er greie, trenger du ikke gjøre noe mer. Men hvis du får treff du skulle ønske ikke var der, bør du rydde opp i søkeresultatene.
Kontroller dine egne sosiale medier
De fleste sosiale medier lar deg ha en viss kontroll over hvor mye av profilen din som kommer opp i søkeresultater. Du kan også velge om du vil ha åpen eller lukket profil, og hvor mye av profilen som skal være åpen.
Profilbilder
Profilbildene dine vil dukke opp i Googles bildesøk. Pass på at du bruker representative bilder en potensiell arbeidsgiver godt kan se. Bildene kan ha litt personlighet, så lenge du er komfortabel med å dele dem med sjefen og fremtidige kolleger.
LinkedIn veier tungt hos Google, så pass på at profilen din er oppdatert og har et profesjonelt, representativt bilde.
Slik setter du opp en effektiv LinkedIn-profil
Facebook lar deg styre om profilen din skal inkluderes i søkemotorenes søkeresultater. Men hvis noen søker opp navnet ditt på Facebook, vil du fremdeles komme opp. Det er derfor lurt å begrense hvem som har tilgang til hele profilen din. Det gjør du i sikkerhets- og personverninnstillingene dine.
Jobbsøkerperioden er også et godt tidspunkt for å ta en gjennomgang av sider du har likt, bilder du har lagt ut og interesser du har skrevet opp. Pass på at Facebook-profilen din svarer til det du sier om deg selv i jobbsøknaden og CV-en din.
Twitter har en funksjon der du kan be om å få tilsendt en lenke til arkivet ditt. Gå gjennom alle tweetene dine og se om det er noen du bør slette. Hvis du ofte skriver politiske, aggressive eller kritiske tweeter, bør du vurdere om du skal bruke et pseudonym eller en omskrivning av navnet ditt som profilnavn i jobbsøkerperioden – med mindre du er sikker på at den nye arbeidsplassen deler ditt syn på det du twittrer om.
Bloggplattformer
De fleste bloggplattformer lar deg velge om bloggen din skal komme opp i søkeresultater. Hvis du skriver en god og relevant blogg, er det selvfølgelig bare positivt at den kommer opp. Men skriver du om noe du ikke ville satt på CV-en, bør du vurdere å gjøre bloggen din vanskelig å finne akkurat i jobbsøkerperioden.
Resultater fra andre sider
Ikke alle søkeresultater trenger å ha noe med jobb å gjøre. Mange andre typer treff kan være positive fordi de bekrefter overførbar kunnskap eller sier noe om deg som person. Det kan være treff som:
- ranking fra idrettsarrangementer eller andre typer konkurranser
- intervju i lokalavisen om et arrangement eller en hobby
- saklige kommentarer i et forum eller kommentarfelt (la en venn/kollega lese gjennom dem med objektive øyne)
- fotokreditering på nyhetssaker eller liknende
- nyhetssider eller nyhetsbrev fra organisasjoner du er medlem av
Det viktigste er at resultatene støtter opp om det du sier om deg selv i jobbsøknaden og CV-en.
Slik blir du kvitt upassende søketreff
Hvis det kommer opp ting i søkeresultatet som du tror vil ødelegge sjansene dine til å få en jobb, eller som kan være vanskelige å forklare, bør du prøve å få dem slettet.
- Ta kontakt med den som er ansvarlig for den aktuelle nettsiden og be dem fjerne informasjonen. Det vil ofte være tilstrekkelig.
- Hvis resultatene er fra fora eller interessesider, vil du ofte kunne logge inn og slette innholdet selv.
Merk at selv om du får fjernet informasjonen, kan det ta litt tid før den forsvinner fra søkeresultatet (avindekseres). Du kan fremskynde prosessen ved å kontakte Google. Det er ikke alle typer innhold de vil avindeksere for deg, men det er ofte verdt et forsøk.
Som privatperson har du også «rett til å bli glemt» hvis det ligger veldig uheldig innhold om deg på nettet. Søk Google om å avindeksere de aktuelle sidene for deg.
Hvis du ikke får fjernet informasjon du misliker fra søketreffene, kan du skrive nytt og godt innhold under ditt eget navn. Slik kan du skyve du de uheldige treffene ut av de første sidene i søkeresultatene. LinkedIn-poster, blogginnlegg, artikler og sider på et eget nettsted vil alle bidra til å fylle søkeresultatet.
Uheldige navnekoblinger
Deler du navn med en du absolutt ikke vil assosieres med? Det finnes noen ting du kan gjøre.
- Bruk bilde på CV-en, slik at din potensielle arbeidsgiver har noe å sammenlikne med.
- Kjøp navnet ditt som domene. Domener som passer til søkefrasen kommer alltid høyt opp i søketreffet. Benytt sjansen til å lage et nettsted du kan bruke aktivt i jobbsøkerprosessen.
- Bruk samme form av navnet ditt på alle profiler – Facebook, Twitter, LinkedIn, etc – som du bruker på CV-en din.
Hvis du har en ekstra uheldig kobling, kan du vurdere å benytte mellomnavnet ditt isteden, og heller forklare situasjonen senere i søknadsprosessen. Pass i så fall godt på at du bruker mellomnavnet ditt i alle kanaler, og at det gir relevante søketreff.